Annons:

En taxi, tröga aktier och två charterjättar

”Jag är så arg på TUI!”

Jag åker sällan taxi, men när jag skulle till TUI:s pressträff i onsdags hamnade jag i tidsnöd och var tvungen att beställa en taxi.

Det var en Peter som hämtade upp mig. Han kände igen adressen och visste att det var TUI:s huvudkontor.

”Jag har till och med varit dit en gång och skällt på någon chef”, sa han.

”Varför är du så arg?” frågade jag.

”Jag har köpt en massa aktier, men det händer ju ingenting… Och det ville jag framföra direkt till någon av cheferna.”

Trots min bakgrund på både DI och Realtid är jag ingen aktieexpert, men så mycket vet jag att marknaden är väldigt nyckfull och svår att förutspå. Stora företag med fina siffror kan röra sig måttligt på börsen, medan små skruttbolag kan rusa som dopade raketer.

Han fick bra med dricks, den där Peter. För att han var något så ovanligt som en trevlig och pratglad taxichaufför.

På TUI:s pressträff fick jag i alla fall veta att Grekland är den mest bokade destinationen, och att man satsar på Italien samt hotell med rum för barn med NPF-diagnoser. Bland mycket annat.

Att Grekland är populärt gäller även hos Ving. Det bekräftade kommunikationsteamet när jag var där och hälsade på i veckan.

Jag har inte bara hälsat på stora charterbolag den här veckan. Jag har också hunnit umgås med och finansiera en av de stora veterinärkedjorna två gånger.

Varje gång jag får en faktura från mitt försäkringsbolag brukar jag svära lite tyst (och ibland ganska högt). En hundförsäkring är galet dyr. Men nu när jag varit där två gånger på en och samma vecka känner jag att det faktiskt är mödan värt. Tack vare försäkringen behövde jag bara betala 3 700 kronor istället för 25 000 kronor. Det är en enorm skillnad.

Från det ena till det sjuttifjärde – reseindustrin är en väldigt smal tårtbit när det gäller nyhetsflöde. Så för att få lite mer fart och bredd kommer vi att presentera ett nytt format som vi kallar för Nyfiken på.

Först ut är Kristoffer Pettersson, som startade sin resebyrå We Do Travel ett halvår innan pandemin slog ut allt. Kan möjligen ha varit världens sämsta tajming för att starta en resebyrå.

Läs gärna intervjun med Kristoffer här>>.  Han berättar m sin vision, olika utmaningar och lärdomar – och skicka gärna dina tips på vem i den svenska reseindustrin du är nyfiken på, eller som du tror att andra är nyfiken på.

Och fortsätt skicka nyhetstips.

Min e-post: camilla.jonsson@travelnews.se

Ikväll ska jag äta ostron. Och med lite tur kan jag få hänga tillbaka min vinterjacka och i stället få lufta min vårvariant som jag uppenbarligen köpte lite för tidigt förra helgen.
God helg!

Min fyrbenta älskling hos veterinären. Mycket piggare i dag!

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna