Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesundersökning som speglar konsumenternas uppfattningar om varumärken och deras hållbarhetsarbete. I Danmark har SAS varit med i undersökningen sedan 2019 och tog i år hem förstaplatsen i flygbolagskategorin för sjätte gången. I Sverige innebär detta att SAS för 14:e gången har tagit hem förstaplatsen i samma kategori sedan 2011. Det framgår av ett pressmeddelande.
Undersökningen omfattade 10 000 danska konsumenter och 25 000 svenska konsumenter som betygsatte 260 danska varumärken och 434 svenska varumärken baserat på hur dessa uppfattades när det gäller att bidra till FN:s 17 globala hållbarhetsmål.
Förra året utökade SAS sin flotta med tolv Airbus A320neo och en Airbus A350-900. Samtidigt fasades äldre och mer bränsleslukande modeller ut. Vid slutet av 2024 kommer SAS att vara en av Europas största operatörer av flygplan med ny teknik, med totalt 73 A320neo i flottan.