Annons:

Premium Så ska Checkin.com revolutionera flygresor

Så ska Checkin.com revolutionera flygresebranschen

Droppa bara väskan, gå genom säkerhetskontrollen och sen direkt ut till planet utan att köa. Så ser Checkin.coms vision för flyget ut. ”Men upplevelsen när man reser är idag väldigt dålig på många flygplatser”, säger vd Christian Karlsson.

Det började 2017 när ett gäng som jobbat på Klarna funderade på varför det skulle vara så tråkigt och krångligt att signa upp sig för varor och tjänster på nätet. De skapade en smartare mjukvara, köpte det estniska företaget Get ID och fick med kända investerare som Erik Selin och Niclas Storåkers. Med förre finansministern Anders Borg som ordförande gick de till börsen 2021. När Borg i fjol gick vidare till LKAB tog Checkins grundare Kristoffer Cassel över klubban.

Checkin erbjuder programvara för smidig registrering, säker identifiering och inloggning. Det är ett börsnoterat SaaS-bolag (Software as a Service) med huvudinriktning på resor, spel, bank och försäkring.

Christian Karlsson kom till Checkin 2018 från chefsjobb på spelbolaget LeoVegas, där han bland annat jobbat med betalsystem inklusive bedrägeriidentifiering. Säkra digitala id blir en allt viktigare fråga:

– I takt med regleringstrenden behöver företagen i dag allt större kunskap om sina slutanvändare, säger han. Då är vårt system för identifiering genom biometri och id-scanning perfekt. Vi hanterar idag id-dokument från 190 länder.

En scanning av id samt ansiktsigenkänning fastställer identitet och adress på några sekunder. Det var en lösning som Ryanair fastnade för redan 2021 och som nu bidrar till att bolaget ska skippa pappersbiljetter.

– Vår teknik är en del av deras biljettlösa system, säger Christian Karlsson. Vi har nyligen fått Kanadas näst största flygbolag, WestJet Group, som kund. Och vi har förhandlingar med en rad ytterligare flygbolag, men det är ofta rätt långa processer och upphandlingar.

Han är inte heller överdrivet imponerad av flygplatsernas logistiska uppbyggnad:

– Flygbolagen vill ha bort köerna och samtidigt spara in på personal, men många flygplatser är dåligt skötta och levererar en dålig upplevelse när man reser, vilket drabbar hela reseindustrin. Vi vill bidra till att underlätta och optimera den upplevelsen på global nivå.

När slipper vi åka till flygplatsen timmar i förväg för att köa?
– Ja du, de entreprenörsdrivna flygbolagen är snabbfotade och på god väg åt det hållet. De flesta andra är lite långsammare. 

Nätbaserade resebyråer, OTA, är också intressanta kunder för Checkin.com:

– Vi har kontrakt med FlightHub, som är en av de stora i Nordamerika. Hotellkedjor är också jätteintressanta. Du kan helt slippa köa för att få ditt pass kopierat eller få nyckeln utan istället gå direkt till rummet när du kommer till hotellet.

Lönar det sig för alla små fristående hotell att köpa era tjänster?
– Det är klart att vi i första hand arbetat mot stora kunder, men vi har kommit långt med att automatisera vår tjänst så att mindre kunder kan gå in på Checkin.com och använda tjänsterna. Vi är inte helt klara, men målet är att alla ska kunna använda vår teknik oavsett storlek.

Kan jag inte lura er tjänst med fejkat id och en AI-genererad bild?
– Nja, jag skulle säga att vår mjukvara med allra största säkerhet avslöjar dig direkt. Vi jobbar hela tiden på att ligga steget före bedrägerier som AI-manipulerade bilder och videos med mera, och i partnerskapet med våra kunder får vi tillgång till otroliga mängder data som kontinuerligt tränar våra AI-system och gör dem bättre hela tiden.

Drygt hälften av Checkin.coms intäkter kom i fjol från igaming, en fjärdedel från resesektorn och resten mest från finansbranschen.

– Våra största marknader är Nederländerna, Tyskland, England, Kanada och USA.

Sverige då?
– Sverige är förvånansvärt litet kan tyckas. Men i norra Europa är nationella digitala id:n stort och väletablerat. Men många kunder kombinerar exempelvis svenskt bank-id med vår id-tjänst.

Checkin.com har vuxit organiskt sedan start och visar en genomsnittlig årlig tillväxt på 60 procent sedan 2020, men 2024 blev ett bakslag. Det nyligen offentliggjorda bokslutet för 2024 har en rad trista siffror:

Nettoomsättningen föll till 77 miljoner kronor från 97 året innan, ebitda halverades till 13 miljoner och resultatet med en förlust på 18 miljoner. Aktien har också rasat från 40 kronor för ett år sedan till runt en tia i dag.

– Intäktsmässigt föll vi tillbaka, delvis för att vi lagt stor kraft på reseindustrin och till viss del underskattat de längre ledtiderna och processerna. Vi har också investerat stort i vår produkt och vår kapacitet under året vilket har slagit en del mot resultatet. Samtidigt bygger vi Checkin.com på lång sikt och vill växa bolaget hållbart och med goda marginaler.