Annons:

Premium Så här ser ljudvallen ut när Boom Supersonics testplan går genom Mach 1

Så här ser ljudvallen ut när Boom Supersonics testplan går genom Mach 1

Supersonic hoppas att ha ett fullskaleplan för 85 passagerare i överljudsdrift 2030.

Text: Leif Holmkvist.

Det är snart 22 år sedan överljudsplanet Concorde flög för sista gången. Det blev en teknisk framgång och en ekonomisk katastrof. Men drömmen om att flyga passagerare snabbare än ljudet dog inte.

Boom startades för sju år sedan och bland de första investerarna fanns Open AI:s vd Sam Altman. Sedan dess har en rad fonder öst in några miljarder i projektet.

Testplanet, kallat Baby Boom, är en tredjedel så stort som det kommande passagerarplanet Boom Overture. ”Babyn” flög för första gången för ett år sedan och passerade ljudvallen i januari.

Bilden ovan är tagen med vad som kallas Schlierenteknik som registrerar tryckvågor. Det sensationella med Baby Booms ljudvall är att den inte upplevts som en kraftig knall vid marken, vilket hindrade Concorde från att flyga i överljudsfart över land.

Innan den legendariske testpiloten Chuck Yeager gick genom ljudvallen 1947 var osäkerheten stor om vad som skulle hända efter Mach 1. Faktum är att det, förutom ljudbangen, inte händer något alls. Som pilot känner man möjligen en lätt tyngdpunktsförskjutning i spaken.

Vid testflygningen har Baby Boom uppnått Mach 1,18, vilket motsvarar 1 450 km/t vid havsnivå. Passagerarplanet Overture är tänkt att flyga i 1 900 km/t och utformas för 65 – 88 passagerare. Om Boom genom sin design kan bemästra problemet med ljudbangen ökar antalet rutter där planet kan användas.

Flygbranschen verkar tro på projektet. Boom har skrivit 130 förhandsorder från bland annat Japan Airlines, United och American Airlines.