Spänningarna mellan USA och Kanada slår mot flygbranschen. De stora kanadensiska bolagen Air Canada och WestJet förutser minskade bokningar och överväger att minska rutter och marknadsföring för resmål i USA.
Det tredje största bolaget, Porter Airlines, har ställt in all marknadsföring av USA. Bolagets styrelseordförande Kevin Jackson säger till skift.com att allt annat vore ”totalt tondövt”:
– De kanadensiska konsumenterna har gjort det helt klart att de inte vill att vi stöder USA.
Han bedömer att många resenärer är i ett ”vänta-och-se-läge”:
– Jag tror inte att någon kan förutse vad som kommer att hända.
Lågprisbolaget Flair Airlines har däremot lanserat kampanjen ”Tariffic Deals”, riktat mot ”tariffmannen” Donald Trump, och erbjuder 25 procents rabatt till alla som flyger inrikes, till México och till Karibien. Kort sagt till alla som undviker just USA.
”Nothing trumps this deal”, skriver Flair Airlines på sociala medier.