I bokslutet för 2024 redovisar AviFauna Naturresor en omsättning på 11,4 miljoner kronor, en betydande uppgång från föregående års 7,6 miljoner. Med ett resultat på 651 000 kronor i vinst befäster AviFauna Naturresor sin position som Top Performer i branschen, alltså att bolaget ekonomiskt presterar bättre än hälften av konkurrenterna bland researrangörer.
AviFauna drevs av föreningen BirdLife Sverige fram till pandemin då Erik Hirschfeld tillsammans med Anders Laurin och Nils Andersson köpte företaget som då gick med förlust. AviFauna Naturresor arrangerar årligen ett 30-tal fågelskådningsresor runtom i världen.
– Det som utmärker oss från våra betydligt mindre branschkollegor som riktar sig mot fågelintresserade naturvänner är att vi alltid reser i små grupper med åtta–tolv deltagare. Vi är också noga med att samarbeta med lokala researrangörer i länderna vi besöker, så att våra kunders pengar stannar i landet och kommer lokalbefolkningen tillgodo.
AviFauna Naturresor drivs utan anställda på konsultbasis. Erik Hirschfeld har själv en bakgrund inom flygledning i Sverige och övriga Europa. Men han har också drivit ett bokförlag som inte bara utgivit fågel- och naturböcker utan även historien om hur Barbiedockan erövrade Sverige samt är verksam som översättare och författare med ett trettiotal böcker bakom sig.
Researrangörens kunder är främst i åldern 55+, en grupp med både tid och pengar. Men Erik är inte orolig för tillväxten utan ser att kunderna ständigt fylls på med nya fågelskådningsintresserade 55-åringar.
– Vi har haft en stark tillströmning av nya kunder som upptäckt att vi är en stabil och pålitlig arrangör vilket vi glädjer oss mycket åt. Det senare är märkbart även i år. Dessutom utvecklar vi nya destinationer, som inga andra i vår nisch kör, vilket också gjort sitt för att locka kunder, bland annat New Brunswick i Kanada, Kabyliska bergen i Algeriet, samt nya områden i länder som är kända men där vi kan presentera nyheter.
Men en destination har företaget nyligen fått stryka från programmet, New Jersey. Och den tidigare satsningen på Sibirien har av kända orsaker stoppats.
– Ingen vill åka till USA nu. Våra kunder är resvana och välutbildade och har stenkoll på omvärlden.
AviFauna Naturresor räknar med att fortsatt stort intresse framöver:
– Vi har inlett 2025 med en hög bokningstakt, både för i år och 2026, och ser an mot en fortsatt expansion. Vårt koncept med att allt ingår i resans pris, även dricks, lockar och enligt kundernas enkätsvar och spontanmejl till oss bedöms vi som prisvärda, alltså att man får mycket för pengarna på våra resor.

Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.