Annons:

Premium Svenska Brasseriers vd Michael Porseryd och Stureplansgruppens vice vd Jennica Jonsson.

Krogjättarna nobbar nya krogar vid Slussen

Om ett år öppnar Mälarterrassen med sex nya krogar och Slussen blir Stockholms andra krogcentrum. ”Intresset är stort”, säger Atrium Ljungbergs hyresansvarige Mattias Roussakoff. Av: Leif Holmkvist.

De flesta stockholmare i krogmogen ålder minns inte en tid då det inte byggdes vid Slussen. Då åt de pannkakor med drottningsylt på dagis. Men en vacker dag blir det sena och dyra bygget, som i flera år stängde och knäckte Lallerstedts legendariska Gondolen, sannolikt klart.

Gondolen har återuppstått och blomstrar i Svenska Brasseriers regi, nu kompletterad med den sommaröppna takrestaurangen Pelago och lite mer rustika Café Klotet.

Mälarterrassen ska nu tillföra sex näringsställen mellan krogtäta Gamla stan och Södermalm.

Men intresset för att hyra in sig på terrassen är svalt från huvudstadens två stora krogimperier. Stureplansgruppens vice vd Jennica Jonsson säger sig välkomna fler krogar, men betonar att det inte är aktuellt att öppna något nytt vid Slussen.

Svenska Brasseriers vd Michael Porseryd tycker att koncernen har tillräckligt med krogar inom ett stenkast från Slussen:

– Förutom Gondolen, Café Klotet och Pelago, som vi öppnade för ungefär ett år sedan, har vi ju The Hills och Riche Fenix på Götgatspuckeln. Så vi är nöjda med det vi har.

– Hur det gått med omstarten av Gondolen? Jodå, vi har kommit i gång bra omsättningsmässigt. Fenix och The Hills har blivit väldigt populära och gästerna kommer tillbaka.

Det är inte bara Slussen som varit byggarbetsplats på senare tid, även Stureplan har stuvats om:

– Sturehof har ju flyttat några meter och dessutom har vi byggt nytt kök på Riche och Teatergrillen. Det är stora investeringar och de har slagit väl ut, Sturehof och Teatergrillen går bra både omsättnings- och resultatmässigt.  Men det har tagit mycket kraft och därför tittar vi inte på något nytt just nu, utan fokuserar mycket på gästupplevelsen.

Krogbranschen har haft några tuffa år med pandemin och inflationen.

– 2022 ville alla ut på grönbete efter pandemin och det kände vi av. Sedan kom 2023 med ombyggnader och investeringar. 2024 har gått bra rent allmänt, vi har inte känt av några stora tapp under lågkonjunkturen.

Michael Porseryd ser stora likheter mellan krogbranschen och tv-världen där han tillbringat 25 år som vd för tv-kanaler och produktionsbolag:

– Det handlar om att ge tittarna eller gästerna en bra upplevelse, så bra att de vill se mer eller komma tillbaka och besöka oss igen. Det kräver duktiga kreatörer och det har vi på våra krogar. Det är otroligt duktiga människor som har hanterat verksamheten i tuffa tider och klarar inflationens utmaningar, till exempel när råvaror blivit så mycket dyrare.

Han oroar sig inte nämnvärt för den ökade konkurrensen som väntar vid Slussen:

– Nej, jag hoppas att det kommer fler duktiga restaurangmänniskor dit. Det blir ett andra krogcentrum mitt i stan som jag tror att många vill besöka.

– Överetablering? Det beror på kvaliteten och vilken upplevelse man erbjuder.

Sex restauranger ska alltså öppnas till nästa sommar. Hittills har endast två kontrakt skrivits.

– Jag känner mig inte orolig att vi ska hinna hyra ut de här. Det är viktigt att hitta rätt koncept, säger Marcus Lindh, affärsutvecklare på förvaltaren Atrium Ljungberg till SVT.