Att Falsterbo Horse Show byter namn efter ett nytt avtal med en titelsponsor från Förenade arabemiraten, var något som Travel News uppmärksammade på tisdagen.
I kommentarsfältet på Falsterbo Horse Shows Facebooksida skriver folk bland annat att det är en ”skandal” och att det rör sig om så kallad sportswashing.
Medieprofilen och entreprenören Jan Wifstrand är en av dem som har reagerat starkt på nyheten.
”Jana Wannius (ordförande för Falsterbo Horse Show, red:s anm) har så klart tappat det helt. Han fattar inte vad som sker,” skriver han i ett inlägg på Facebook.
När någon av hans följare skriver att det nog var för att de snabbt behövde en ny sponsor med stor plånbok svarar Jan Wifstrand så här:
”Snabba pengar kan vara bra, men inte de pengar som bygger på halshuggning och kvinnoförtryck genom lagen och hänsynslöst utnyttjande av slavar från fattiga länder.”
I kommentarsfältet på Falsterbo Horse Shows Facebooksida är temperaturen glödhet.
”Skandal.” ”Nu bojkottar jag er.” ”Fruktansvärt osmakligt.”
En företagsledare som varit trogen som utställare vid eventet i 20 år skriver att nu blir det inget mer. ”Jag hoppas innerligt att fler utställare gör som jag och hoppar av för att markera att gränsen är passerad.”
Kriskommunikationsexperten Charlie Stjernberg har en lite annan infallsvinkel:
– Jag kan å ena sidan ha en viss förståelse att en arrangör inte reagerar på sponsorns ursprungsland när halva ens bekantskapskrets koketterar med semesterminnen från Dubai, men det som ändå är anmärkningsvärt att arrangören inte ens verkar ha reflekterat att valet av sponsor kommer att diskuteras. Oförståelsen, eller kanske till och med tondövheten inför kritiska frågor gör onekligen gropen som Falsterbo Horse show hamnat i både djupare och större. Framförallt verkar man inte ens känna till uttrycket sportswashing. Det viktigaste argumentet för valet kan inte vara att sponsorn gillar hästar och driver stuterier, eller att andra evenemang har samma sponsor.
Enligt Charlie Stjernberg behöver man inte vara raketforskare för att tänka tanken att valet av sponsor är ett svaghetstecken för arrangemanget som sådant. Han tror att många tänker tanken ”Jaha, Falsterbo är alltså helt ointressant för svenska företag att sponsra, så är det ju knappast för hästshowerna i Göteborg eller Stockholm.
– Vi som arbetar med att rådge organisationer som hamnat i utmanande lägen brukar ibland göra skillnad på krishantering och kritikhantering. Den ena disciplinen handlar om att hantera oväntade kriser medan den andra handlar om att hantera förväntad kritik för aktivt fattade beslut. När det gäller det sistnämnda så handlar det om att skapa förståelse för att detta beslut var nödvändigt. Den absolut viktigaste faktorn för att lyckas med kritikhantering är att formulera inkännande budskap, ha svar på svåra frågor och agera transparent och att alltid vara först med det beska pillret, säger Charlie Stjernberg.
– I det här fallet verkar allt detta ha fallerat – vilket uppenbarligen gjort situationen problematisk för arrangören.