Idén till kursen växte fram ur en diskussion i Högskolan Dalarnas styrgrupp för Centrum för besöksnäring där Camilla Zedendahl, vd för Kungliga Djurgårdens Intressenter, sitter med. Frågan var hur man kan bygga en bro mellan teori och praktik genom att skapa en ny modell för kunskapsutveckling. Resultatet blev denna kurs.
När börjar kursen?
–Den startar den 3 april 2025 med en stor kickoff på Nya Cirkus. Därefter öppnar Tekniska museet och Gröna Lund sina dörrar för två föreläsningar. Utöver det ingår självstudier via en digital plattform, säger Camilla Zedendahl till Travel News.
Hur många platser kommer det att finnas?
–Det finns 200 platser, så ännu är det väl värt att söka – men vänta inte för länge.
Vad kommer kursen att fokusera på, vilka områden?
–Utgångspunkten är enkel – det bästa sättet att förstå plats- och destinationsutveckling är att studera ett konkret exempel. Och vad kan vara bättre än Kungliga Djurgården? Djurgården lockar årligen hisnande 15 miljoner besökare från hela världen till sina 22 museer, trädgårdar, slott, nöjespark, musikscener, hotell och restauranger. Fokus kommer att vara på gemensamt värdskap, platsutveckling och självklart hållbar turism, där vårt samarbete är prisbelönt och Djurgården har uppmärksammats globalt.
Vilka kommer att hålla i undervisningen?
–Ansvariga för utbildningen är Högskolan Dalarna.
Kommer du att vara med på något sätt?
–Ja, absolut. Jag och flera av Kungliga Djurgårdens aktörer kommer att delta i undervisningen för att dela kunskap om denna fantastiska plats samt hur vi samarbetar för att kunna erbjuda den bästa gästupplevelsen och klokt utveckla och ta Djurgården in i framtiden.
Hur har planeringen med kursen fungerat?
–Teamet på Högskolan Dalarna har varit fantastiskt att samarbeta med. De arbetar visionärt, modigt och snabbt. Här vill jag särskilt lyfta Tobias Heldt och Maria Thulemark. Satu Andersson på Cirkus Venues har också varit en drivande kraft.
Har ni hittat inspiration från någon annan internationell aktör?
–Nej, detta har sprungit ur ett behov vi identifierat, att ge de som jobbar i branschen en chans att lyfta blicken och få verktyg som krävs för att bidra till utvecklingen av en plats – på ett härligt sätt.
Camilla Zedendahl har höga förhoppningar på kursen och vad den kommer att bidra med.
– Detta kommer att bli ett inspirerande sätt att lära mer, göra dig redo för säsongen och knyta nya kontakter. Det är bara att gå in på antagning.se och söka efter Kungliga Djurgården, säger hon.