Yvonne Kindell från Delaware spenderade 3 000 dollar på en tvådagarsvistelse med sin familj – och då stod hennes föräldrar för flyg och boende. “Jag tänkte hela tiden på hur mycket vi spenderade. Det var stressande,” säger hon. Med parkbiljetter på 1 123 dollar, snabbkönspass för 208 dollar och en karaktärsmiddag för 219 dollar blev det en dyr affär.
Hon är inte ensam om att reagera. “Disney var en tradition för oss, men det har blivit för dyrt,” säger Lisa Carter från Texas, som tidigare åkte varje år men nu väljer andra alternativ. “När vi räknade på det insåg vi att vi kan få en vecka i Karibien för samma pris.”
Disney försvarar prishöjningarna med att besöksupplevelsen förbättrats genom minskade köer och exklusivare upplevelser. Men kritiken växer, inte minst på sociala medier där hashtags som #DisneyTooExpensive trendar. “De har glömt bort familjerna som byggde deras varumärke,” säger analytikern Martin Harris.
Efter flera kvartal med avstannande besökstillväxt ställs frågan nu allt oftare: Har Disney prisat ut sig från den amerikanska medelklassens drömsemester?