Samtidigt möter bolaget kritik. Den senaste upphandlingen av Gotlandstrafiken innebar ett vinsttak på 22 procent före avskrivningar, vilket fick danska Molslinjen att avstå från att lämna anbud. Konkurrenten menar att taket gör det omöjligt att investera i miljövänliga fartyg. Dessutom har Gotlandsbolagets redovisningsmetoder ifrågasatts, där korta avskrivningstider och intern fakturering kan påverka bilden av lönsamheten och statliga bidrag.
Trots detta har bolaget säkrat Gotlandstrafiken till 2035, via ett danskregistrerat dotterbolag – ett drag som möjliggör mer fördelaktiga skattevillkor men som väckt frågor om transparens. Gotlandsbolaget står fast vid att framtidens färjetrafik ska bli både snabbare och grönare – men kritiken lär fortsätta att blåsa upp till sjöss.
![](https://i0.wp.com/www.travelnews.se/wp-content/uploads/2023/06/wp-1687962010322.jpg?resize=1024%2C964&ssl=1)
Fakta Destination Gotland
Destination Gotland är ett helägt dotterbolag till Rederi AB Gotland, även känt som Gotlandsbolaget. På uppdrag av svenska staten bedriver Destination Gotland färjetrafik mellan Visby, Nynäshamn och Oskarshamn. Avtalsperioden med Trafikverket sträcker sig fram till 31 januari 2035.
Under 2023 transporterade Destination Gotland cirka 1,7 miljoner passagerare, 540 000 personbilar och 760 000 längdmeter gods. Flottan består av tre snabbgående fartyg, varav två drivs med flytande naturgas (LNG) och biogas (LBG).
Gotlandsbolaget rapporterade ett rörelseresultat på 161 miljoner kronor för 2023, en vändning från en historiskt stor förlust 2022.
Destination Gotland utgör kärnan i Gotlandsbolagets verksamhet och spelar en central roll i att upprätthålla viktiga kommunikationer mellan Gotland och fastlandet.