I bokslutet för perioden fram till sista september i fjol rapporter Nordic Sea Angling en omsättning på 37,6 miljoner kronor, en ökning från 35,4 miljoner under föregående period. Vinsten blev 2,2 miljoner vilket är i stort sett densamma som för 2023–2024. Bolaget räknas härmed som en Top Performer i branschen, alltså att det presterar bättre än hälften av konkurrenterna.
![](https://i0.wp.com/www.travelnews.se/wp-content/uploads/2024/08/Bokslutsgenong-mall.png?resize=600%2C400&ssl=1)
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.
– Vi har varit igång med sportfiskeresor sedan 2004 och har skapat en stor kunskap och ett bra kontaktnät under alla dessa år, vilket gör att vi är marknadsledande inom Skandinavien i detta segment av resor, berättar Jimmy Andersson.
Han konstaterar att det finns är en stor efterfrågan för upplevelseresor. Därför är det kanske inte lika prispressat som vanlig charter, där det är fler aktörer som erbjuder samma produkt.
– Hur vi ska locka kommande generationer är väldigt intressant och en sak jag själv funderat en hel del på. I dagsläget så ser vi även en hel del yngre förmågor som reser med sina familjer och förhoppningsvis skaffar sig ett stort fiskeintresse framöver. Vi är ganska aktiva i sociala medier och når där också en yngre målgrupp, men här finns mer att göra framöver.
![](https://i0.wp.com/www.travelnews.se/wp-content/uploads/2025/02/Jimmy_Andersson-450x409-1.jpg?resize=450%2C409&ssl=1)
Det är samtidigt bekymmersamt att många fiskbestånd i världen minskar.
– Om fisket exempelvis hemma i Sverige blir för dåligt, vilket det tyvärr redan blivit, är risken att kommande generationer inte skapar sig ett intresse för sportfiske. De flesta som börjar med fiske gör det på en enkel nivå med ett röd/vitt flöte i någon sjö. Börjar inte folk fiska på ”hemmaplan”, så kommer det även drabba oss som researrangör av sportfiskeresor.
Samtidigt är Nordic Sea Angling inte bara verksamt på den svenska marknaden och har flera goda samarbetspartners i Europa, framhåller Jimmy Andersson.
![](https://i0.wp.com/www.travelnews.se/wp-content/uploads/2024/08/Peter-Mathsson.png?resize=600%2C400&ssl=1)