1. Intresset för långdistansresor till Europa minskar
Det är det primära som står klart i årets första Long-Haul Travel Barometer (LHTB 1/25), sammanställd av European Travel Commission och Eurail BV.
Planer på långdistansresor finns hos 63 procent av de tillfrågade inom Europas nyckelmarknader USA, Kanada, Kina, Brasilien, Sydkorea, Japan och Australien. Men bara 44 procent uppger att de planerar förlägga dem till Europa, vilket är en minskning från 49 procent 2024.
Intresset hos kinesiska turister har visserligen ökat med 4 procent, något som enligt rapportförfattarna ligger precis under gränsen för att vara statistiskt relevant. Minskningen man ser hos resenärer från Brasilien (minus 7 procent) och Australien (minus 5 procent) är däremot väsentlig.
2. Prisfrågan påverkar avsikterna
Det främsta skälet till att intresset svalnat, är kostnader. Det uppger 46 procent bland de tillfrågade som svarat att de inte planerar resa till Europa de kommande tolv månaderna. Man svarar även att man är intresserad av att besöka andra regioner utanför Europa samt att begränsat antal semesterdagar påverkar planerna.
Vid sidan om prislappen är säkerhet den fortsatt högsta prioriteten. Det inkluderar faktorer som låg brottslighet, rena turistområden, synlig säkerhet, politisk stabilitet och vänlig lokalbefolkning.
Vilken säkerhetsaspekt som är viktigast skiljer sig åt mellan marknaderna. För japanska, australiska och kanadensiska turister är politisk stabilitet viktigast, det svarar 57, 44 respektive 42 procent. För resenärer från Sydkorea, Brasilien och Kina är synlig säkerhet viktigast enligt 55, 51 respektive 42 procent.
3. Vikten av att hantera folkmassor
Därefter väljs resmål baserat ikoniska landmärken följt av bra infrastruktur för turism. Det är särskilt intressant att titta extra på, då det i fjol kom många rapporter om extrem trängsel i de mest populära städerna och vid de mest berömda sevärdheterna.
LHTB 1/25 visar att resenärerna kan tänka sig flexibilitet. En tredjedel uppger att de kommer att bevista sevärdheter vid tillfällen med färre andra besökare. 28 procent svarar att det avskräcks av att behöva köa som ett sätt att hantera folkmassor. 25 procent uppger att de kommer att besöka andra, mindre populära platser. 5 procent uppger att de kommer att förlägga hela resan till en annan plats.
Svaren understryker det övergripande behovet av att hantera stora mängder turister på ett mer effektivt sätt. Det öppnar också upp en marknadsföringsmöjlighet för mer okända länder och sevärdheter att lansera sig som spännande alternativ.
4. Reskassan är mindre…
I linje med den ekonomiska oron står det klart att allt fler planerar att spendera allt mindre.
Gruppen som budgeterar för 100–200 euro om dagen är 42 procent, vilket är en ökning på 14 procent jämfört med i fjol. Parallellt har gruppen som planerar spendera minst 200 euro om dagen sjunkit till 30 procent, vilket motsvarar minus 13 procent jämfört med 2024.
Det är framför allt en förändrad ekonomisk situation för kinesiska resenärer som sticker ut. I åratal har de i barometern uppgett att de planerar spendera mer än 200 euro om dagen. I fjol var den gruppen så stor som 78 procent. I år har den minskat till 29 procent.
5. … men spenderas gärna på måltider
På alla nyckelmarknader utom Kina är måltider det resenärer framför allt prioriterar att spendera reskassan på. Allra viktigast är mat och dryck för resenärer från Japan (80 procent), Kanada (80 procent) och Brasilien (72 procent).
Majoriteten av kinesiska resenärer, 67 procent, anser att shopping är viktigast. Hela 70 procent av de tillfrågade japanerna svarar samma sak, medan bara 34 procent av turisterna från USA ser det som något värt att spendera semesterbudgeten på.
6. Boende prioriteras minst
Det mest överraskande bland budgetprioriteringarna är hur få som anser att hotellet är viktigt att spendera pengar på. Det rankas på femte plats totalt; bara 25 procent av de svarande upplever att de avsätter betydande ekonomiska medel till boendet.
En avvikelse i statistiken står amerikanska turister för. Bland dem anser hela 55 procent att en framstående budget för boendet är viktig. Allt detta relevant att ha i åtanke när riktade, utländska marknadsföringskampanjer planeras.
7. Stor potential bland yngre resenärer
Den tydligaste avsikten att besöka Europa syns hos resenärer under 35 år. I åldersgruppen 18–34 uppger 51 procent att de har för avsikt att resa hit under 2025. Bland 35–49-åringar sjunker avsikten till 47 procent, medan bara 37 procent i gruppen över 50 år planerar att resa till Europa de kommande tolv månaderna.
I gruppen 18–34-åringar föredrar 48 procent att resa till Europa under högsäsong. 52 procent anser däremot mellan- och lågsäsong bättre. 60 procent vill besöka stora städer eller små, men efterfrågade destinationer. Övriga 40 procent föredrar resor utanför storstäder och ”hotspots” för turism.
Det öppnar för goda möjligheter till förlängd säsong bland företag med yngre resenärer som målgrupp, både i och utanför populära destinationer. Researrangörer bör också spetsa öronen. Hela 47 procent i gruppen 18–34 år uppger att de föredrar att boka sin semester som en paketresa, med företag som erbjuder samtliga delar.
8. En kontinent – flera stopp
Trenden med att under långväga resor till Europa inkludera stopp i flera länder växer. Hela 94 procent av dem som planerar en resa till Europa under 2025 uppger att de kommer resa runt. Det är en ökning med 14 procent jämfört med 2024.
Det genomsnittliga antalet länder man planerar att besöka är 3,4. Sydkoreanska turister sticker ut, de planerar att tillbringa tid i 5,2 länder.
När sådana mängder långväga turister planerar att inte bara resa till Europa utan även runt framhävs kravet av goda anslutningsmöjligheter. Det gäller alla sätt att förflytta sig, men inte minst sätter det ljus på behovet av bättre satsningar på sömlösa, hållbara transporter.
Källa: European Travel Commission