Travel News träffar infrastrukturministern Andreas Carlson på Arlanda flygplats för en kort intervju i samband med premiären av den nya långlinjen mellan Stockholm och Tokyo. Statsrådet hoppas på fler långlinjer från Arlanda för att stärka Sveriges konkurrenskraft i världen.
– Vi står fast vid Tidöavtalet och kommer inte att fatta förhastade beslut om att lägga ner Bromma.
Detta trots att flygplatsen just nu går med stor förlust på grund av att BRA flyttat all sin trafik till Arlanda och nu är en underleverantör till SAS.
– Det vore oansvarigt att lägga ner Bromma just nu. Ökar kapaciteten till 2017 års nivåer vilket är Trafikverkets prognos blir det snabbt fullt på Arlanda. Då är det bra att det finns kapacitet på Bromma. Man ska inte lägga ner värdefull infrastruktur som inte går att återstarta.
Han är även kritisk till den förra socialdemokratiska regeringens beslut att förlänga avtalet med kinesiska A Train som driver Arlanda Express till 2050.
– Att förlänga det avtalet med tio år kan man ha åsikter om. Det är förenat med höga kostnader att förhandla om detta. Det är den förra regeringen som får ta ensamt ansvar för detta. Nu har vi tillsatt en utredare som ska titta på att förbättra tillgängligheten och se över stationsavgiften som påverkar övrig kollektivtrafik.
Vem som ska ta räkningen för den tomma flygplatsen Bromma ska utredas. Men statsrådet är tydlig med att kostnaden inte får hämma Arlandas utveckling.
– Kostnaderna för att drifta Bromma ska inte hämma Arlandas utveckling. Vi ser stora behov av att utveckla Arlanda. Vi tar ansvar för att fungerade flyg i framtiden.