Annons:

Premium

Ny rapport: Pris betydligt viktigare än hållbarhet

Resenärer fortsätter prioritera kostnader framför hänsyn till miljö och hållbarhet. Text: Linda Iliste

Det står än en gång tydligt i den nya ”Bridging the Say-Do Gap”-rapporten från World Travel and Tourism Council (WTTC) var syfte är att analysera i vilken utsträckning miljöhänsyn styr inköp. 

”Konsumenter uttrycker ofta sitt stöd för miljöfrågor, men rankar ändå pris och kvalitet som sina främsta betänkligheter när det gäller att spendera pengar. Denna tendens att säga en sak och gör en annan har kommit att kallas the ’say-do gap’ – skillnaden mellan människors ord och deras handlingar”, skriver man i rapporten. 

Det finns en tydlig slutsats, baserad på svaren från 10 000 tillfrågade konsumenter: ”människor vill göra rätt för sig, men inte om det kostar extra”.

I rapporten delar man in de svarande i sex olika handelskategorier. Samtliga rankar ekonomi som den viktigaste omständigheten inför ett köp, inklusive resor. De efterföljande, mest avgörande faktorerna är kvalitet och recensioner. 

För att ta itu med att kostnader väger tyngre än miljön måste, skriver WTTC, ”hållbara alternativ antingen bli mer kostnadseffektiva eller erbjuda överlägsen kvalitet”. 

Rekommendationerna man listar för att övervinna glappet mellan ord och handling inkluderar nivåbaserade belöningsprogram för dem som väljer hållbara alternativ. Exempelvis när man använder egen mugg vid köp av dryck och väljer att delta i projekt för att bevara naturen. Företag och varumärken bör också bli bättre på att lyfta sitt hållbarhetsarbete samt uppmuntra feedback på detsamma från kunderna.

”Den goda nyheten är att de flesta människor kan uppmuntras att göra mer hållbara val – det handlar bara om att känna till hur de tänker,” avslutar WTTC.

Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025