Annons:

SAS sågar Region Gotlands flygrapport – “mycket enskilda åsikter”

SAS kritiserar analysen som flera gotländska flygprofiler gjort av den gotländska flygtrafiken på uppdrag av Region Gotland. Rapporten innehåller faktafel och är partisk enligt flygbolaget. Syftet med rapporten är att få tillbaka flygtrafiken till Bromma. Men SAS gör tummen ned. 

– Det är viktigt i en skattefinansierad rapport att man redovisar vad man bygger sina slutsatser på, säger Rikard Steinholtz, ansvarig för samhällskontakter på SAS. Han saknar både källhänvisningar och en mer neutral analys. 

– Det är mycket enskilda åsikter som kommer fram. Vi har kunnat bidra med korrekt fakta om priser och antalet flygningar. Men det var man inte intresserad av.

Regionen försvarar sin rapport.

– Budskapet har gått fram. Vi försöker sätta lite fart på saker och ting. Sen kan vi ha missat källangivelser i något fall, säger Ola Mattsson till SR, en av flygprofilerna som gjort analysen.

5 kommentarer

  1. Tim: En länk till rapporten hade varit uppskattat Svara
    • Travel News: Du får googla själv! Svara
  2. Stockholmare: "Regionen försvarar sin rapport.", det är väl ändå "flygprofilen" som försvarar rapporten, inte regionen! Svara
  3. Stockholmare: Från annan sida: "Region Gotland betalade 95 000 kronor för rapporten – men inte ens regionen själv var nöjda med rapporten, skrev sajten i förra veckan. "Den är väldigt vinklad", sade Meit Fohlin, regionstyrelsens ordförande, bland annat." Svara
  4. Galt Falk: Det smids spännande planer när det gäller ny trafik på Bromma, det finns flera flygplansmodeller med 30-50 seats (Embraer 120, Dornier m fl) som är en lämplig storlek för att trafikera ca 7-8 flygplatser i Sverige, med Bromma som nav. SAS skall naturligtvis inte ha en monopolställning vad gäller inrikesflyg i Sverige, med våra stora avstånd. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

5 kommentarer Öppna