Annons:

20 miljoner till svensk turism

Regeringen satsar ytterligare 20 miljoner kronor på utveckling av svensk besöksnäring.

Turistnäringen i Sverige ska få ytterligare 20 miljoner kronor per år från 2012 till 2014. Pengarna ska användas för att stärka och utveckla nya och befintliga destinationer samt att utveckla små turistföretag i Sverige.
 
Pengarna ska användas för att ”ytterligare främja turistnäringen” och öronmärks för ”särskilda insatser som ska stärka och utveckla nya eller befintliga turistdestinationer i landsbygder, samt för rådgivning och affärsutveckling riktad mot små turistföretag i Sverige”.
 
Det är ännu oklart mot vilken aktör inom besöksnäringen pengarna kommer att riktas. För åren 2012 till och med 2014 har Visit Sweden sedan tidigare fått 140 miljoner kronor av staten per år, vilket täcker imagemarknadsföring av Sverige samt fasta kostnader för bolaget.
 
– Visit Sweden marknadsför svenska upplevelser i 12 länder, men nu ser vi att det börjar ta slut på hyllorna. Vi har stor kunskap om konkurrerande länder och utländska besökares resepreferenser. Därför är det viktigt att fortsätta analysera målgrupperna så att vi kan kanalisera rätt kunskap till fler destinationer med potential att bli en magnet för kräsna utländska besökare, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Kommentarer är stängda.