Annons:

Premium

Veckans panelfrågor om Ryanairs fyllerikrav, nattklubbsdöden, gårdsförsäljning och Home Hotel

Veckans panel: Didrik Von Seth, VD SRF, Kenneth Hultgren, kommunikationsdirektör Strawberry, Daniel Atteroth, Director International Sales and Marketing Viking Line, Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group, Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian, Johanna Danielsson, VD Kairos Future, Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio, Charlotte Blum, VD Unlimited Travel Group, Mats Nyblom, egen SRJ(k).

Foto: Viggo Cavling
Foto: Viggo Cavling
Foto: Viggo Cavling

“Min bild är att det primärt är ett brittiskt problem”

Detta tycker jag om berusade människor i kabinen när jag reser:

Didrik Von Seth, VD SRF: Inte upplevt det på senare tid, 15-20 åren så kanske något som klinkans av ?

Kenneth Hultgren, kommunikationsdirektör Strawberry: Bra att Ryanair tar tag i detta. Inte trevligt med flygningar där det är stökigt i kabinen.

Daniel Atteroth, Director International Sales and Marketing Viking Line: Jag upplever inte att det är ett problem alls när jag flyger (ca 90 ggr per år). Var värre förr.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: För Vings del så är det inget större problem att vi har berusade gäster ombord på vårt eget flygbolag Sunclass Airlines, det händer sällan. Min bild är att det primärt är ett brittiskt problem med stora gäng som åker på svensexa till Prag odyl.

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det händer tack och lov inte så ofta men är såklart oacceptabelt eftersom det kan äventyra säkerheten och störa andra passagerare. 

Johanna Danielsson VD Kairos Future: Skicklig PR av Ryanair. Men rimliga förslag när så många vistas på så trångt utrymme.

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Kalifornien för att träffa min gamla värdfamilj som jag var utbytestudent hos 1997. Det var ett fantastiskt kärt återseende och dessutom väldigt roligt att få visa min man och barn ”mitt” Monterey med omnejd. 

Charlotte Blum, VD Unlimited Travel Group: På det stora hela upplever jag väldigt sällan att det är något problem, men berusade personer som inte kan uppföra sig stör ju oavsett var man befinner sig. På flyget blir det extra påtagligt och kan vara en säkerhetsrisk som man helst vill undvika.

Mats Nyblom, egen SRJ(k): Jag har inte varit med om detta själv, men mitt flygresande är inte så omfattande att det kan ligga till grund för att ta ställning. Som så ofta behövs inte tyckande utan statistik!

Foto: Viggo Cavling

“Kanske är det så att människor numer lägger sina gamla nattklubbspengar på resor?”

Nattklubbsdöden är en internationell trend. Hur tror du att detta påverkar reseindustrin? 

Didrik Von Seth, VD SRF: Tror att de som reser för att gå på nattklubb är ett utdöende släkte. 

Kenneth Hultgren, Kommunikationsdirektör Strawberry: Människor vill alltid ha någonting att göra så är det en svacka när det gäller nattklubbar just nu så är det någonting annat som blomstrar. Om inte annat blir det en motivation för nattklubbsarrangörer att lägga örat mot marken och utveckla sin produkt efter marknaden.

Daniel Atteroth, Director International Sales and Marketing Viking Line:  Kommer inte påverka alls, man reser för att uppleva annat på destinationerna.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Inte alls, resenärerna vill ha andra slags upplevelser än att gå på nattklubb. Se till exempel vilket stort resande det blir till stora konserter, läs Taylor Swift. Eller sportevenemang.

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Inte så mycket eftersom det finns många trevliga barer och restauranger som gynnas av att färre går på nattklubb. Några nattklubbar kommer säkert finnas kvar och som med allt annat så styrs utbudet av efterfrågan. 

Johanna Danielsson VD Kairos Future: Branschen kommer säkerligen hitta nya sätt att tjäna pengar!

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Inte nödvändigtvis alls. Det finns så många andra anledningar att resa.  

Charlotte Blum, VD Unlimited Travel Group: Inte nämnvärt. Folk umgås och partajar  ju fortfarande, men på andra sätt bara.

Mats Nyblom, egen SRJ(k): Den internationella trenden är att resor ökar och nattklubbsbesök minskar. Kanske är det så att människor numer lägger sina gamla nattklubbspengar på resor?

Café Opera.

“Mitt i klubben hade man en stor pool och där har det väl blivit något nattdopp…”

Din bästa nattklubb i livet? (Gärna med en motivering.)

Didrik Von Seth, VD SRF: Birdland i New York. Jazzmusik i världsklass 

Kenneth Hultgren, Kommunikationsdirektör Strawberry: Lägger sällan nattklubbsnamnen på minnet men har haft väldigt roligt i New York, West Hollywood, Tel Aviv och Las Vegas. Är stämningen och situationen som gör kvällen.

Daniel Atteroth, Director International Sales and Marketing Viking Line: The Viper Room, Los Angeles. Var där en hel del under 90-talet. En härligt galen mix av gäster och regelbundna gästspel av musiker och artister som uppträdde.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Skulle säga Menta i Alcudia när jag började min bana på Ving som reseledare 1993. Mitt i klubben hade man en stor pool och där har det väl blivit något nattdopp…

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: När jag pluggade i Boston så gick jag ofta på nattklubbar men tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter och det finns säkert inte kvar heller. Annars är ju Sturecompagniet en väldigt cool nattklubb. 

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: ”Lawine” i Sölden, Österrike 1999/2000/2001. Ingen mobiltäckning (om man ens hade mobil!?) men det kvittade, man visste att alla var där och var man ”einheimisch” (det var man om man säsongade) så gick man in gratis. 

Charlotte Blum, VD Unlimited Travel Group: Jag har ingen specifik favorit nattklubb, men jag har haft väldigt trevliga bar och nattklubbs upplevelser  i Palma och på några av New Yorks härliga takbarer. 

Mats Nyblom, egen SRJ(k): Kommer inte ihåg… (kan tolkas som man vill, men den ”roliga” tolkningen stämmer nog tyvärr inte).

Foto: Viggo Cavling

Fyr är Årets affärskrog enligt Dagens Industri. Detta är ”min” affärskrog. Gärna med en motivering. 

Didrik Von Seth, VD SRF: East i Stockholm. Centralt med god asiatisk mat. 

Kenneth Hultgren, Kommunikationsdirektör Strawberry: Blir det affärslunch så blir det såklart i någon av Strawberrys restauranger. Oftast Lykke på Nordic Light Hotel. Fantastisk personal, vackert och dessutom duktiga på veg. 

Daniel Atteroth, Director International Sales and Marketing Viking Line: Tennstopet i Vasastan har länge vart min favorit. De har under många år behållit sin höga kvalitet på både service och mat.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Har inget vidlyftigt representationsätande, men Sturehof tycker jag alltid är ett säkert kort.
Inte minst om man har utländska gäster som kan få testa en del svenska specialiteter.

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Villa Dagmar – mysigt, elegant, personligt och fantastisk service samtidigt som det är professionellt så att det passar som affärskrog.

Johanna Danielsson VD Kairos Future: Väljer gärna ställen där ljudnivån är dämpad och där möbleringen möjliggör lite ”privata” samtal. Ofta blir det Griffins tvärs över gatan vid vårt kontor vid Centralstationen. För lättillgängligt är ju ett annat kriterium. 

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Brasserie Balzac på Odengatan i Stockholm. Bra mat, schysst lokal, underbar personal och fin stämning. Ett tips är att boka lunch efter kl 13.00 om man vill vara säker på att kunna höra allt sällskapet säger. 

Charlotte Blum, VD Unlimited Travel Group: Grattis Fyr! Eftersom mitt sommarhus ligger på gångavstånd från Fyr så får de min röst, men jag går inte dit för affärslunch utan snarare för härliga drinkar i solnedgången! 

Mats Nyblom, egen SRJ(k): Har aldrig varit en stor affärskrogs-ätare, men på min tid som VD i Hector Rail tog vi ofta utländska gäster till Gondolen (då var det Eriks). Fin klassisk krogatmosfär, svensk mat och utsikt som inbjöd till en stunds inledande prat. Finns ju inte kvar i denna regi igen. Borde testa den nya regimen. Kollade och såg att man kan få plommonspäckad fläskkarré för 375 spänn. Senast jag åt det var 1976 på Domus-restaurangen i Eskilstuna. 

Annars har jag i min nuvarande konsultroll bjudit några gånger på Monrads i Djursholm. Bra för mig med gångavstånd hem. Också här trevlig service och atmosfär och bra mat. Går dit ganska regelbundet som civilist också. Då brukar det bli moules frites.