Singapore Changi har i decennier legat före sin tid med utvecklingen av flygplatsen. De har byggt ut, och byggt ut igen, och nu när har alla trott att den fantastiska flygplatsen som anses bäst i världen äntligen är fulländad – då läggs en ny plan för uppgradering fram till en kostnad av nästan 25 miljarder kronor.
Där har vi förstås orsaken till att de är bäst – de ligger och har alltid legat strategiskt främst spelet. Det har Changi Airport Group (CAG) bestämt sig för att fortsätta göra. Däremot kommer de med detta lika högt ställda som orubbliga mål för ögonen inte att kunna behålla sin image av kombon toppservice och låga avgifter. I slutändan hamnar alltid kostnaderna hos resenärerna.
Biljettpriserna för flyg där Changi Airport i Singapore är inblandat kommer att öka gradvis under de närmaste åren fram till 2030. Det beror på en planerad höjning av transit- och transferavgifterna per passagerare, tredubblad från ca 50 till 150 SEK. Idag betalar vi 375 SEK i utreseavgift från Changi, vilken väntas öka till 540 SEK år 2030.
Från april nästa år ökar också landnings- och serviceavgifterna per flygplan och år med upp till 2 365 SEK för de största bredbukiga flygplanen, och 900 SEK för de mindre kärrorna. Den nivån varar tre år till 2028, varefter den höjs med ytterligare 530–1 550 SEK för de följande tre åren till 2031.
Den nya, eller fortsatta, utbyggnaden handlar om allt från nya vagnar till Skytrain-tågen som går mellan terminalerna, till uppgradering och utbyggnad av terminal 3. Under senaste decenniet har de tillbyggt en helt ny Terminal 4. Nu behöver de uppgradera business loungerna, expandera och effektivisera bagagehanteringen med 65 procent och pass- och tullkontrollsystemet för ankommande med 60 procent.
Minst lika viktigt är att Changi dessutom kommer att kräva av alla flygbolag att en viss andel av deras jetbränsle är biobränsle. Det är nu drygt ett år sedan Changi Airport gick ut officiellt med sitt beslut att bli operativ med biobränsle, som en del i sin ständiga strävan att vara global och regional föregångare i både service- och hållbarhetsfrågor inom flyget.
Det var Emirates som var först av de internationella bolagen att, på eget initiativ, börja blanda in en rejäl andel biobränsle i sina flygningar från Changi, som en del i bolagets breda hållbarhetspolicy.
Hur alla dessa nu tydligt uttalade planer för Changi Airport kommer att påverka dina och mina biljettpriser återstår att se. Ett kan sägas säkert. De kommer inte att bli lägre.
Text: Peter Hanneberg