“I Europa såg totalt 30 destinationer stegrad internationell turism”
Mellan januari och september i fjol var 1,1 miljarder människor på internationell resande fot.
Enligt Världsturismorganisationen (UNWTO) motsvarar det en 11-procentig ökning jämfört med samma period under rekordåret 2019 – och en 98-procentig återhämtning av volymerna som uppmättes under hela 2019. Redan den 4 november rapporterade UNWTO att man var på god väg att uppnå de sista 2 procenten före slutet av 2024.
Det är lätt att se varför. Under årets tre första kvartal överskred exempelvis i Afrika de tillresta turisterna – definierade som de som tillbringar minst en natt på destinationen – de gamla nivåerna med 6 procent.
Mellanöstern växte ännu starkare, med 29 procent fler internationella ankomster än 2019. Destinationer som Saudiarabien och Qatar fullkomligen exploderade, med plus 61 respektive plus 141 procent.
I Europa såg totalt 30 destinationer stegrad internationell turism vilket ledde till en 1-procentig ökning i världsdelen som helhet. Albanien klev fram som den stora vinnaren med plus 77 procent övernattande besökare. Trenden var även positiv i länder som Malta (plus 30 procent), Portugal (plus 18 procent), Danmark (plus 16 procent) och Spanien (plus 10 procent).
Även summorna som spenderades på plats var högre än före pandemin. Inte minst på stora turistmarknader som Frankrike (plus 11 procent jämfört med 2019), USA (plus 33 procent) och Tyskland (plus 35 procent). Detta trots att vi lever i en värld som präglas av ekonomisk och geopolitisk oro.
“Vi har gått in i en ny tid med potential för enorm tillväxt”
Även om UNWTO:s helårsstatistik för 2024 fortfarande saknas – och även om den skulle visa sig vara lägre än 2019 – råder det ingen tvekan om att branschen lagt in en högre växel. Det må ha släpat efter lite i Asien- och Stillahavsområdet. Här uppmättes 85 procent av turistvolymerna jämfört med 2019. Men det är här som den globala turismen spås växa allra mest de kommande årtiondena.
Det syns kraftig expansion hos flera researrangörer och hotellägare. I destinationer som Thailand, Vietnam, Kina och Japan utökar såväl TUI som Hilton och Marriott sitt utbud rejält. Enligt mätningar från Airports Council International (ACI) Asia Pacific & Middle East kommer regionens flygresenärer att år 2042 ha dubblats, från 2023 års 8,69 miljarder till 19,49. Två tredjedelar av dem spås också komma från regionen i sig, från Indien, Kina och Indonesien.
Vi har gått in i en ny tid med potential för enorm tillväxt. Det är, precis som UNWTO:s generalsekreterare Zurab Pololikashvili uttrycker det, utmärkta nyheter.