Annons:

Premium

En resefantast och passionerad skidåkare på nytt uppdrag: “Ska växa stort i Sverige”

Johan Edsler är ny vd på Skinetworks, Skandinaviens största alpresebolag med bas i Danmark. Här svarar han på Travel News klassiska på-nytt-jobb-enkät. 

“Att få vara en del av att skapa oförglömliga minnen för skidåkare från hela Skandinavien ger mig så mycket glädje”

Grattis Johan Edsler, du är ny vd på Skinetworks, Skandinaviens största alpresebolag med bas i Danmark. Varför valde koncernchefen Bjarke Hansen dig, tror du?

– Jag tror att jag fick den här möjligheten tack vare min personlighet, mitt driv och min långa erfarenhet från en relativt nischad bransch. Jag har jobbat med de flesta delar av skidresebranschen och började själv som reseledare, vilket även Bjarke gjorde. Redan från start kändes det som att vi hade liknande målsättning för Skinetworks och vi kom väldigt bra överens.

Varför valde du Skinetworks?

– Skinetworks och dess varumärken Nortlander, Danski och Slopetrotter har jag ju följt länge då jag varit i skidresebranschen i över 12 år. De har alltid haft ett fokus på spännande resmål och bra hotell. Sedan de blev en del av Travelheart-koncernen för snart 5 år sedan så har de investerat enormt mycket i sin verksamhet, personal och utbud. De är just nu inne i en expansiv fas med enormt många spännande projekt runt hörnet som jag verkligen är taggad på att vara en del av. Ambitionerna, kulturen och det höga tempot är det som lockat mig mest med att börja på Skinetworks.

Hur känns det att ha ett nytt jobb?

 – Det känns såklart märkligt att lämna efter åtta härliga år på Lion Alpin, men detta blir i särklass min roligaste utmaning hittills i mitt arbetsliv samtidigt som jag får fortsätta i samma fantastiska bransch – det kan inte bli bättre!

“Min sambo brukar säga att det är synd att jag inte dricker kaffe för om jag gjort det så hade energikrisen varit löst direkt”

Några av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte riktigt alla. Berätta!

– Klyschigt nog får jag säga att jag är en resefantast och passionerad skidåkare. Jag började som reseledare 2009 i Alperna och sen dess har jag varit fast! Att få vara en del av att skapa oförglömliga minnen för skidåkare från hela Skandinavien ger mig så mycket glädje. Jag är en rätt kul typ som alltid har ett skratt till hands och gillar att sprida god stämning. Sen har jag mycket energi. Väldigt mycket energi. Min sambo brukar säga att det är synd att jag inte dricker kaffe för om jag gjort det så hade energikrisen varit löst direkt.

Vad är den största skillnaden mellan danska och svensk bolagskultur?

– Danskarna är mer rakt på sak, budskap lindas inte in så mycket utan de säger vad de tycker. Möten är effektivare och det ger mer tid att fokusera på de viktigaste delarna av verksamheten. Sen gillar ju danskar att njuta av livet och man skall inte bara jobba. Även Lion Alpin ägs av ett danskt moderbolag så jag har jobbat i många år med danskar och det passar mig alldeles utmärkt. De är helt enkelt ofta lite skönare och mer avkopplade än svenskar, om jag nu skall generalisera rätt grovt.

Det sägs att en förhandling i Danmark börjar med att man skriver på avtalet, i Sverige är det slutet på samma process, stämmer detta?

– Det är inte så långt ifrån sanningen! Det är såklart en förenkling men ja, det är mer rakt på sak och så länge man är överens och litar på varandra så kan man starta med ett avtal och sen utveckla relationen från det.

Varför ska man åka med Skinetworks två varumärken: Nortlander och Slopetrotter och inte din gamla arbetsgivare Lion Alpin?

– Den är svår att svara på då jag fortfarande har starka känslor för Lion Alpin som jag byggt upp under åtta år och det finns inget ont att säga, jag önskar dem verkligen allt gott i framtiden. Skall jag säga något så är det att både Nortlander och Slopetrotter har ett betydligt större utbud av såväl transporter samt resmål. Här kan vi erbjuda hela 26 orter i Alperna medan Lion Alpin har 11 orter idag.

Men som sagt, det finns inget ont att säga om Lion Alpin och jag vågar lova att man inte blir missnöjd oavsett vilket av dessa fina bolag man väljer att åka med.

Ditt uppdrag är att växa stort i Sverige. Hur ska det gå till?

– Vi kommer fortsätta utveckla vårt fina transportprogram med charter- och reguljärflygningar från stora delar av Sverige under hela vintern så att fler kan komma smidigt till Alperna. Vi är även ensamma om att erbjuda tågresor till Alperna, vilket blir mer och mer populärt.

Dessutom utvecklar vi vårt konferensprogram och satsar stort på att locka fler konferens- och företagsgäster till Alperna. Tänk dig hur bra teambuilding det är med tre dagar i Alperna! Skidåkning på förmiddagen, gemensam lunch och sen business på eftermiddagen för att sen avsluta med en afterski och middag. Dessutom kommer många nog bli förvånade över hur prisvärd en sådan konferens faktiskt kan vara. 

Sist men inte minst kommer vi satsa mycket på vår marknadsföring och få ut våra varumärken bättre än vad vi har gjort tidigare.

Förra året sålde Skinetworks 50 000 skidresor, vad slutar ni på i årets säsong?  

– Vi räknar med att landa på ungefär samma antal gäster som förra året faktiskt. Svenska marknaden växer på bra, men i gengäld har den danska marknaden backat något. Det har ju blivit väldigt billigt för danskar att åka skidor i Sverige på grund av valutakursen, så det är svårt att konkurrera med i dessa lite tuffare ekonomiska tider, även om skidåkningen är betydligt mycket bättre i Alperna än i fjällen.

Vad gör en vd på Skinetworks hela dagarna?

– Till en början gäller det att lära känna alla i vårt fantastiska team och förstå hur alla avdelningar hänger ihop och samarbetar. Sen behöver jag sätta mig in i de resmål och produkter som jag inte känner till sen tidigare.

Men när smekmånaden är över så blir viktigaste fokus att se till så vi har effektiva processer med minimal byråkrati. Som du vet har resor generellt låg marginal så varje krona vi kan spara hjälper oss på vägen. En av de saker jag älskar mest i resebranschen är att det går fort. Beslut fattas och saker händer, det är inga långa väntetider på någon.

Skinetworks fungerar bra idag och har många nöjda gäster, men det finns fortfarande gott om utrymme till förbättring både vad gäller gästupplevelsen men även säljprocesser och reklamationshantering. Med andra ord är jag inte så orolig för att jag kommer sitta sysslolös många minuter det nästkommande året, vilket passar mig perfekt!

Vad lärde du dig på Lion Alpin?

– Tillsammans är vi starka. Genom att bygga ett starkt team så visste jag att vi kunde stå emot alla utmaningar som kom mot oss. Corona är väl det bästa exemplet. När länder stängde ner och vi konstant fick hålla oss uppdaterade om vad som gällde, ofta hade vi bättre koll än UD, så jobbade vi 11-12 timmar om dagen för att få tag i alla våra gäster och förklara situationen. Det tog flera veckor att få tag i alla och vi kämpade på för att vi alla backade varandra och ville det bästa för gästerna och bolaget. Det hade aldrig fungerat om vi inte hade en så stark teamkänsla.

Och på konkurrenten Langley?

– Tänk utanför boxen. Langley är ett bolag som har hållit på länge med resor och gör det väldigt bra. En stor anledning till dess framgångar är att alla i bolaget är lösningsorienterade och tänker långt utanför boxen för att lösa problem. Det var en hel del oortodoxa lösningar vi fick på plats i sista stund när det körde ihop sig, men för det mesta löste vi uppgiften till sist. Så jag lärde mig mycket om vad som är möjligt och hur viktig inställningen är för att lyckas genomföra saker. Tror man att något inte kommer gå så kommer det inte heller gå. Jag väljer hellre att tänka tvärtom, allt går så länge man är lite kreativ. ”Nej” är ett ord jag undviker att använda så mycket det bara går.

Reseindustrins största utmaning? 

– Givetvis är klimatfrågan en av de mest pressande frågorna just nu som vi och många i andra branschen jobbar på att finna långsiktiga lösningar på. Det är långt till Alperna och många har ont om tid, så flyg är fortfarande det smidigaste alternativet för många. Således behöver vi hitta mer hållbara lösningar på sikt. Vi gör det vi kan just nu genom att bland annat använda moderna och mer bränslesnåla flyg, samköra transfers, erbjuda skidresor med tåg, minska matsvinn på hotellen och mycket mer.

Namn: Johan Edsler

Titel: VD

Familj: Sambon Sara och hunden Lambo

Bor: Malmö

Senaste skidresa:  December 2024

Ditt viktigaste nyckeltal: NPS

Favorithotell: Pullman Resorts Maldives

Bästa reseappen: Flightradar

Flygbolag som jag åker helst med: SAS

Favoritdestination: Skidor: Canazei, Italien, Sol: Côte d’Azur, Frankrike

Min drömresa: Puder i Japan/Ö-hoppa i franska Polynesien

Detta vet vi inte om dig: Jag pratar sex språk flytande.