Annons:

På väg in i stormens öga

Det råder styv kuling i kryssningskriget på Östersjön. Nya fartygsbjässar ska fyllas, konjunkturen rasar, priserna pressas och lönsamheten urholkas av den svaga kronan. Frågan är om något rederi riskerar förlisning eller räddar sig genom nödrop till konkurrenter.

Det är alltid en lika mäktig syn när Birka Paradise, Viking Cinderella eller Silja Galaxy lämnar Stockholms hamnar för att kryssa sig genom skärgården ut på Östersjöns vatten.
Men den idylliska scenen är en chimär. Saltsjöns vatten må ligga spegelblankt och inbjudande i majsolen – men den ekonomiska verkligheten för Östersjöns rederier är betydligt stormigare.
Inför sommarsäsongen, som är rederiernas högsäsong, är Tallink Siljas vice vd Ats Joorits krass i sin bedömning.
– Det blir en jobbig sommar. Den ekonomiska oron gör att folk inte satsar så mycket på sin semester, så det blir en hård kamp att locka folk ombord. Vår fördel är att vi har flera nya fartyg på våra linjer som ökar vår attraktionskraft och vårt stora utbud av destinationer.
Tallink Siljas nya fartyg är Baltic Queen som i slutet på april sattes in på Tallinnlinjen. Romantika flyttades då till Rigalinjen, där 30 år gamla Regina Baltica gick i pension. Nöjesbåten Galaxy på Stockholm–Åbo gör också sin första fulla sommarsäsong.
Men båtarna är samtidigt större, vilket har lett till att trafikkapaciteten och konkurrensen mellan rederijättarna ökat. Såväl Tallink, Eckerölinjen som äger Birka Cruises och Viking Line redovisade försämrade resultat 2008. Innevarande år blir tufft och prognoserna osäkra, i bästa fall hoppas Östersjörederierna på samma resultat som i fjol. 2008 uppvisade alla rederier försämrad vinst, men alla hade trots allt svarta siffror.
– Det är stentufft där ute, lika tufft som för några år sedan. Det kommer att ske ytterligare förändringar på Östersjön, det är jag övertygad om, säger Jan Kårström, Skandinavien-vd för Viking Line.
Sedan 2005 har det skett en kraftfull konsolidering: Tallinks köp av Superfast Ferries och Silja och Eckerökoncernens förvärv av Birka Line, som nu har integrerats i koncernen. På ”getingbolinjen” mellan Tallinn och Helsingfors har två mindre rederier, Nordic Jetline och Super Sea Cats, kastat in handduken.
Birka Cruises, som förra året hade cirka 840 000 passagerare på Birka Paradise, har märkt av den ökande konkurrensen med Tallinks Galaxy ,Viking Lines Rosella (ny på Kapellskär–Mariehamn). Dessutom har Viking Cinderella fått massiv publicitet genom dokusåpan Färjan (se sidan 29).
– Vi får inte ut det biljettpris vi vill, men verksamheten går på budget och vi ser en liten, liten ökning i passagerarutvecklingen, säger Birka Cruises nytillträdde vd Lars Näslund.
Kostnadsjakten har dock lett till att Eckerö har svenskflaggat både Birka Paradise och M/S Eckerö (Grisslehamn–Eckerö). För Birkas del innebär det att de 330 ombordanställda får jobba under svenska avtal. Orsaken till svenskflaggningen är tudelad: det finska hotet att kriminalisera snusförsäljning ombord på finskflaggade fartyg och framför allt, den svaga kronkursen.
– Vi har den största andelen intäkter i svenska kronor eftersom nio av tio passagerare ombord är svenska, medan våra utgifter är i euro. Sedan kursfallet i september har kostnaderna ökat kraftigt. Genom att flytta driftskostnaderna till Sverige neutraliserar vi kostnadsökningen, säger Lars Näslund.
Även de övriga Östersjörederierna har plågats av den svaga kronkursen. Under hela vintern när euron stod i över 11 svenska kronor låg växlingskursen ombord på 9,3–9,50 kronor. Prismedvetna ”euroresenärer” från Finland och Estland (vars estniska krona är knuten till euron) var inte sena att växla sina pengar till svenska kronor och shoppa loss ombord.
– I april ändrade vi kursen till 11 kronor på våra fartyg, berättar Kadri Land, vd för Tallink Silja.
Viking Line justerade sin kurs till 10,50 i början på maj. I bägge fallen kan det tyckas lite sent med tanke på intäktsbortfallet.
– Det är ett stort arbete där vi måste göra om alla kataloger, prislistor och märka om alla varor. Därför ville vi inte förhasta oss, men till sist var vi tvungna att göra justeringen, säger Jan Kårström.
Viking Line har i dag tre svenskflaggade fartyg: Cinderella, Rosella och Viking XPRS (som går i skytteltrafik Helsingfors–Tallinn). Efter årsskiftet kommer det försenade fartyget som går under arbetsnamnet ADCC ochska ersätta Rosell – ett nytt fartygskoncept för Kapellskär–Mariehamn. Vilken flagg det får är inte bestämt, men Kårström ser gärna att fartyget blir svenskt.
Som om utmaningarna inte var tillräckliga för Tallink Silja, Birka och Viking dyker ännu en ny konkurrent upp i sommar. Royal Caribbean använder Stockholm som hemmahamn för lyxkryssaren Vision of the Seas, som erbjuder fyradagarskryssningar till Tallinn och Sankt Petersburg, i dagsläget med lockpriser under 3 000 kronor. Lars Näslund på Birka väljer att se det positiva, att kryssningsindustrin får mer uppmärksamhet.
– När kryssningsaktörer annonserar stenhårt och tv-serien Färjan uppmärksammas drar vi nytta av det.
Viking Lines Jan Kårström menar att Vision of the Seas vänder sig till en annan målgrupp än Vikings traditionella kryssningsresenärer. På Cinderellas sommarkryssningar till Riga är fartyget dock en direkt konkurrent.
– Men där har vi 20 procent högre beläggning i år än förra året vid samma tidpunkt. Vi drar nytta av vårt varumärke medan Royal Caribbean fortfarande är relativt okänt bland svenskar.
Kanske är dock Kadri Land från Tallink Silja, som trafikerar både Riga och Tallinn, den ärligaste. Hon konstaterar krasst:
– Jag gillar inte att de kommer till Stockholm, för de tar mina passagerare.
Text: Katarina Myrberg Foto: Istockphoto

Kommentarer är stängda.