Efter regeringens beslut att förändra monopolsituationen gällande färjetrafiken till Gotland vill Gotlandsflyg nu konkurrera med Destination Gotland. Men enligt ett remissvar från rikstrafiken till regeringen kan det bli svårt att konkurrera med Destination Gotlands subventionerade priser.
– När vi startade Gotlandsflyg, sades det också att det inte skulle gå att göra bättre och att vi inte skulle klara det. Precis som vi lyckades utveckla flyget då måste vi även försöka förbättra färjetrafiken, även om analytiker menar att det inte går, säger Ola Mattsson vd för Gotlandsflyg.
Enligt Michael Juniwik, vd på Sverigeflyg, finns god kompetens inom bolagen att starta färjetrafik då en av Sverigeflygs delägare är Bornholmstrafiken.
– När vi startade Gotlandsflyg, sades det också att det inte skulle gå att göra bättre och att vi inte skulle klara det. Precis som vi lyckades utveckla flyget då måste vi även försöka förbättra färjetrafiken, även om analytiker menar att det inte går, säger Ola Mattsson vd för Gotlandsflyg.
Enligt Michael Juniwik, vd på Sverigeflyg, finns god kompetens inom bolagen att starta färjetrafik då en av Sverigeflygs delägare är Bornholmstrafiken.