Annons:

Premium

En “hemlig” Swedaviarapport lyfter fram enorma kostnader för att driva Bromma

Idag måndag rapporterar SvD om en hemligstämplad Swedaviarapport som lyfter fram enorma kostnader för att bevara Bromma flygplats. Bakgrunden är att efter helgerna är flygplatsen utan linjer och passagerare efter BRA:s flytt till Arlanda. Rapporten ska enligt tidningen just nu ligga på infrastrukturministern Andreas Carlsons bord märkt med orden ”sekretess: konfidentiell”. Rapporten består av fem nedslående sidor för den som hoppas på Bromma flygplats överlevnad.

Det nämnda PM:et målar upp en brådskande lägesbild från det statliga bolaget Swedavia, som driver Bromma flygplats . Redan från nästa år kommer flygplatsen att generera ett ”betydande negativt kassaflöde” och det står ”bortom allt tvivel att det helt saknas affärsmässig grund för Bromma att drivas vidare, rapporterar SvD.

Läs även: Fredagskrönikan om en hearing om inrikesflyget

Bilden blev tydlig på ett möte på Stockholms handelskammare för några veckor sedan. Då sa SAS vd Anko van der Werff att varje passagerare på Bromma kostade skattebetalarna 560 kronor. Det skulle innebär att flygplats Bromma flygplats idag kostar skattebetalarna en halv miljard. På samma möte sa Swedavias vd Jonas Abrahamsson att Swedavia fick in 160 kronor per passagerare på de statliga flygplatserna. Abrahamsson dementerade SAS-chefens uppgifter, men vill inte komma med ett motbud om de nuvarande förlusternas storlek. Travel News beräknar kostnaderna för att driva Bromma flygplats utan linjetrafik och passagerare till minst en miljard per år, men troligen flera. 

I den “hemliga” rapporten berättar Swedavia att bolaget skyndsamt har kapat kostnader på Bromma. Öppettiderna begränsas och ett tiotal medarbetare har varslats om uppsägning.

Swedavia skriver att ”avgifter från trafik på övriga flygplatser kommer vara med och finansiera ett Bromma som till stor del saknar trafik och dessutom har Arlanda i sin omedelbara närhet.” I klartext är det Arlandas trafik, flygbolag och passagerare som betalar statens övriga nio flygplatser. Det är oklart om Landvetter och Sturup gör mer än ett nollresultat. Men att de övriga sju går med brakförlust är helt klart. Ett pris vi betalar för att upprätthålla infrastrukturen i landet. 

Det finns ytterligare en faktor som gör att Swedavia inte ser någon framtid för Bromma, skriver SvD. Bolagets prognos visar att marknaden för inrikesflyg inte ser ut att växa särskilt mycket och Brommas kortare start- och landningsbana gör att flygplatsen saknar större potential för utrikestrafik.

I stället anser Swedavia att det vore bättre att samla inrikestrafiken på Arlanda – och göra det enklare och billigare att ta sig dit.

Ett nedläggningsbeslut är en fråga för regeringen men inom Tidöpartierna finns starkt motstånd. Swedavia som ska drivas “affärsmässigt” kan trots detta inte fatta ett nedläggningsbeslut. 

De fyra majoritetspartierna har enats om att bevara flygplatsen. I Tidöavtalet finns en punkt som slår fast att något nedläggningsbeslut inte ska fattas under mandatperioden.

Dessutom har Jimmie Åkesson deklarerat att ”Bromma flygplats måste räddas”.

Bild: Viggo Cavling

I höstas, efter beskedet om BRA:s flytt till Arlanda, förklarade SD-ledaren att en nedläggning skulle slå mot tillväxt och arbetstillfälle. Han skulle ”ta initiativ till en dialog med våra samarbetspartier i syfte att säkerställa flygplatsens bevarande”.

På regeringskansliet analyseras frågan noga. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) understryker Brommas roll för svensk beredskap och lyfter särskilt ambulansflyg.

”Det är viktigt att inte fatta förhastade beslut. Det är lätt att göra sig av med den här typen av viktig transportinfrastruktur, men det är svårt – för att inte säga omöjligt – att återuppbygga den om den skulle avvecklas”, skriver han i en kommentar till SvD.

Läs även: Krisen i svensk flyg förvärras – 22 procent under prepandeminivåerna

Läs även: Regeringen uppmanar kommunerna: ”Uteslut inte flyget”