Annons:

Så bidrar den tekniska utvecklingen till att förändra kryssningsbranschen

Detta är en annons. +18, stodlinjen.se. Det finns minst sagt gott om branscher som är i mer eller mindre ständig förändring, åtminstone till en viss del, som ett resultat av den tekniska utvecklingen. Om något lär oddsen för att lyckas hitta sådana som inte är det vara betydligt högre än de motsatta.

Med det sagt kan det förstås variera stort när det kommer till hur det allmänna intresset ser ut för teknisk utveckling inom branscher emellan. Ett exempel på en bransch där det allmänna intresset i regel är högt är kryssningsbranschen. Det beror till stora delar på de häftiga och spännande möjligheter branschutvecklingen kan, och till viss del redan har börjat, resultera i.

I den här artikeln ska vi ägna oss åt att titta lite närmare på två sorters tekniska utvecklingar inom just kryssningsbranschen.

Miljöaspekten

Det finns få saker som står högre upp på agendan i dagens samhällen än miljön. Precis som i fallen med andra sorters fordon görs det väldigt mycket från aktörer verksamma inom kryssningsbranschen för att göra kryssningsfartygen betydligt miljövänligare. För att lyckas med den ambitionen är det bland annat viktigt att kraftigt minska nivån på fartygens koldioxidutsläpp.

Eftersom kryssningsfartygen tidigare varit, och till stor del fortfarande är, riktiga miljöbovar är det av högsta prioritet att lösa den här viktiga frågan inom kort för att branschen överhuvudtaget ska kunna överleva. För att kunna göra det behöver man i sin tur lyckas minska utsläppen i luften från kryssningsfartyg, som i regel ligger på mycket höga nivåer.

Ett exempel på det är att svavelhalten som fartygsbränsle innehåller är flera hundra gånger högre än vad som gäller för bilbränsle. Även när det rör sig om kväveoxid och liknande är utsläppen bland kryssningsfartyg betydligt högre än för många andra färdsätt. Visserligen sker det förbättringar men de är inte tillräckliga än så länge.

På tal om teknisk utveckling är allt dock inte becksvart när det gäller kryssningsfartyg och deras påverkan på miljön. Sveriges första elanslutning för kryssningsfartyg invigdes realtivt nyligen i Stockholm. Det är en lösning som minskar fartygens utsläppsnivåer, och som i förlängningen också har en positiv inverkan på miljön.

Teknisk utveckling av det här slaget behöver visserligen inte falla under kategorin häftig, men däremot ack så viktig. Det verkar som tur är även de verksamma aktörerna inom kryssningsindustrin inse. Det visar sig bland annat i det faktum att det har börjat dyka upp allt miljövänligare fartyg samtidigt som hållbarhet förespråkas alltmer inom branschen.

Tillgång till internet även långt ute till havs

En av de största obehagligheterna för kryssningspassagerare var den dåliga eller till och med obefintliga internetuppkopplingen. I dagens sammankopplade värld kunde avsaknaden av tillgång till de mest använda online tjänsterna i vardagen vara ett stort problem för vissa resenärer. Men på många fartyg är detta numera ett minne blott. Du kan fortsätta vara uppkopplad till internet för dina streamingtjänster, nyheter eller andra ändamål medan du seglar på öppet hav.

Å andra sidan har det också påverkat personer som aldrig riktigt kan lämna sina jobb helt och hållet, alltså egenföretagare och andra med högt uppsatta positioner och mycket ansvar. Personer i den situationen har bland annat fått problem med att delta i videokonferenser och liknande aktiviteter, något som i sin tur kan leda till både stress och frustration. 

På flera fartyg är även det här numera ett minne blott tack vare satellituppkopplingar som kan nå väldigt höga hastigheter. 

När det gäller videosamtal och liknande innebär det här även att det blir lättare för dig att prata med nära och kära, samt ägna dig åt andra nöjessamtal under din kryssningstur. Det kan förstås vara en fördel vid framför allt längre kryssningar.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna