– Vi valde Cloud Nine efter flera pitcher mellan olika e-handelsplattformar och olika digitalbyråer. Vi fick en bra känsla av dem redan på första mötet och jag upplevde att de såg möjligheter istället för svårigheter, vilket var extra viktigt för oss, eftersom vi hade en väldig tajt deadline. Dessutom uppfyllde de inte bara våra ska-krav utan även många av våra bör-krav, säger Karin Samuelsson, ansvarig för Skansens digitala kanaler.
Förutom att utveckla den nya e-handelssatsningen har Cloud Nine re-designat Skansens webbsite och intranät i enlighet med Skansens nya grafiska profil.
Fakta Cloud Nine
Cloud Nine är en del av byrågruppen Nova, som är en av Nordens ledande digitala byrågrupper med 600 anställda på 13 byråer i Sverige och Norge. 2023 omsatte bolaget 40 Mkr och tjänade 200 000 kronor.
Fakta Skansens ekonomi
Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.
Skansens årsredovisning för 2023 visar en stark återhämtning efter pandemin, med en besökssiffra på 1 411 709 gäster, vilket motsvarar tidigare normalnivåer. Andelen internationella besökare ökade till 47 procent, jämfört med 40 procent föregående år.
Under året genomfördes investeringar på cirka 50 miljoner kronor för att förbättra besöksupplevelsen, inklusive renovering av gästtoaletter, underhåll av byggnader och förbättringar av arbetsmiljön.
Trots en positiv ekonomisk utveckling kvarstår utmaningar, särskilt gällande underhåll av de över 300 byggnaderna på området. För att möta dessa behov lanserades insamlingsinitiativet ”Värt att bevara” för att engagera fler i bevarandet av kultur- och naturarvet.
Sammanfattningsvis har Skansen under 2023 visat en stark återhämtning och fortsatt sitt arbete med att bevara och utveckla sitt unika kultur- och naturarv.