Annons:

Premium

Trendspaning: 4 viktiga strömningar inom upplevelseresor 

Prognoser förutspår att trenden med upplevelseresor under 2025 kommer leda till att resenärer spenderar 300 miljarder dollar. Att dra fördel av det kräver effektiva strategier.

Över hela världen efterfrågar resenärer mer genuin, kulturell interaktion på olika destinationer snarare än att bocka av en lista med kända landmärken och sevärdheter. 

Före pandemin, 2019, var utflykter och aktiviteter inom resebranschen värderat till 239 miljarder dollar. Om 2025 års prognos på 300 miljarder dollar stämmer motsvarar det en 25,5-procentig ökning. 

Vad är det då för strömningar som det kan vara intressant för branschen att hålla ett öga på, för att vässa strategier och dra fördel av tillväxten?

1. Överväg sammanslagningar

I hela branschen pågår konsolidering. Bara de senaste fem månaderna har samarbeten ingåtts mellan bland annat TUI och Lastminute.com, GetYourGuide och Eurowings samt Trip.com och Prioticket.

Bokningar är en primär drivkraft bakom detta. I nuläget använder få operatörer bokningssystem, något som skapar problem för både resenärer och återförsäljare. B2B-samarbeten kan vara en effektiv lösning, inte minst när nya AI-lösningar gör det allt svårare att organiskt växa och vara synlig på nätet.

Foto: ChatGPT Sverige 2035: Mellan älgar, AI och autenticitet.

2. Ta hjälp av AI

AI-lösningarna ska dock göras till en vän. Generativ AI kan inte bara hjälpa till att strömlinjeforma verksamheten och effektivisera arbetstid. Det kan också minska kostnader samt snabba på hur nya produkter skapas och lanseras. 

Överlag finns fortfarande en skepsis bland mindre aktörer – som kan vara nyttig att skaka av sig. Genom att analysera hur de traditionella jättarna anammar AI kan små företag bli mycket bättre på content, räckvidd och djupare förståelse för målgruppen.

Intresset för cykelturism växer i hela landet. Foto: Pressbild

3. Hitta unik nisch 

Distributionen av upplevelser domineras fortfarande av giganter som TUI Musement, GetYourGuide och Viator – de snabbast växande säljkanalerna. Använt strategiskt kan OTA:er vara ett viktigt verktyg i marknadsföringen även bland små aktörer. 

Många kan dra nytta av att analysera sin USP i mer detalj. Just nu växer exempelvis många nischer fram, exempelvis företag som vänder sig till kvinnliga soloresenärer.

London.

4. Fokusera på demografi

Det här hänger i sin tur ihop med en förändrad marknad. Förr var de unika nischerna framför allt länkade till intressen. Upplevelseresor utgick från aktiviteter som att rida, vandra eller åka på vinprovningar. I branschen finns nu en rörelse mot demografi, såsom kvinnor. 

Den globala researrangören Contiki – grundade i Nya Zeeland, numera med huvudkontor i Genève – erbjuder exempelvis över 200 program som vänder sig till specifika grupper. Det rör sig om allt från turister som bara vill äta växtbaserat till resenärer med olika neurodiversitet.  

Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025
Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025