”Om Arlanda haft samma förmåga som Köpenhamn eller Oslo att omsätta ekonomisk tillväxt till flygtrafik, hade antalet passagerare varit 35 procent högre 2023. Det är åtta miljoner fler resenärer. Åtta miljoner! Men istället för att växa, krymper vi. Priset? Mellan 16 och 26 miljarder kronor årligen i förlorad produktion”
Minns ni när Arlanda var Nordens största flygplats? Nej, jag trodde väl inte det. Det är inte så konstigt. På två decennier har Sveriges internationella stolthet degraderats från topp till absoluta botten. Idag halkar Arlanda efter både Köpenhamn, Oslo och Helsingfors – våra grannländer skrattar hela vägen till sina terminaler. Arlanda är en solklar förlorare enligt Norwegians vd Geir Karlsen på en debatt förra veckan.
Vad hände egentligen? Det är enkelt. Vi som nation har behandlat Arlanda som ett nödvändigt ont, inte som den strategiska motor för tillväxt och innovation som den borde vara. Politikerna drömmer om snabbtåg och miljövänliga lösningar, men glömmer att världen fortfarande kräver flyg för att affärer ska göras, idéer spridas och pengar rulla.
Om Arlanda haft samma förmåga som Köpenhamn eller Oslo att omsätta ekonomisk tillväxt till flygtrafik, hade antalet passagerare varit 35 procent högre 2023. Det är åtta miljoner fler resenärer. Åtta miljoner! Men istället för att växa, krymper vi. Priset? Mellan 16 och 26 miljarder kronor årligen i förlorad produktion.
Läs även: Danska staten kopplar greppet om Kastrup – äger nu 98 procent
Norra Sverige lider mest. Regionen, som borde surfa på den gröna omställningens våg, blir vingklippt av Arlandas bristande kapacitet. För företag som behöver världen lika mycket som världen behöver dem, blir varje resa till en kamp.
Men låt oss vara ärliga: detta är inget mysterium. Detta är resultatet av åratal av förlamande politiska beslut och undermåliga investeringar. Under tiden bygger Köpenhamn nya terminaler, Oslo förvandlas till en hubb och Helsingfors satsar på att bli en bro mellan Europa och Asien. Och vad gör vi? Vi diskuterar om vi ens ska ha två flygplatser i Stockholm.
Läs även: Travel News Podcast: Så mår svenskt flyg
Det är dags att sluta drömma om en flygfri framtid. Flygbranschen förändras – med grönt flygbränsle och effektivare teknologi – men den försvinner inte. Sverige behöver ett Arlanda som vågar ta plats, ett Arlanda som vågar satsa, ett Arlanda som är mer än en fotnot i Europas flygplatsliga.
Så, politiker och beslutsfattare: Våga satsa på Arlanda. Våga se bortom kortsiktiga besparingar och våga tro på en framtid där Sverige inte bara hänger med, utan leder. För just nu håller vi på att flyga rakt in i väggen.