Annons:

Göteborgs Hamn ökade med över 700 procent

Göteborg ökade från 5 till 41 kryssningsanlöp i år och nästa år kommer ännu fler. Göteborgs Hamn förklarar ökningen med marknadsföring.

Kryssning ökar visserligen i popularitet, men när Göteborgs Hamn ökar från 5 till 41 kryssningsanlöp på ett år sägs ökningen också bero på marknadsföring. Göteborgs Hamn har samarbetat med Göteborg & Co.
– Tillsammans har vi besökt rederier runt om i världen, varit med på mässor och på alla sätt jobbat intensivt för att marknadsföra Göteborg och sätta staden på kartan som en intressant kryssningsdestination, säger Jill Söderwall, ansvarig för kryssning i Göteborgs Hamn.
 
Eftersom fartygen också växer i storlek har antalet passagerare i år ökat till 51 730 stycken. Av dessa var 37 procent tyskar, 27 procent britter och 18 procent amerikaner. Enligt beräkningar spenderar den genomsnittlige kryssningsturisten omkring 900 kronor i staden. Det skulle innebära 46,5 miljoner kronor i intäkter till staden, plus hamnavgifter och hotellnätter.
 
Inför nästa år är redan 44 stycken fartyg anmälda.

Kommentarer är stängda.