Annons:

Premium

“Jag står för perfektion och service”

Marcus Läth är ny VD för A Family Club. Han har ett långt förflutet på fina hotell som Waldorf Astoria i Amsterdam, Bank i Stockholm och The Thief i Oslo. Här svarar han på Travel News klassiska på-nytt-jobb-enkät.

Grattis Marcus Läth, du är ny VD för A Family Club. Varför valde ägaren Martin HP Söderström dig tror du?

– Jag har långvarig internationell erfarenhet från hospitality, samt stor erfarenhet från att hantera gäster från större delar av världen. Han gillar också perfektion samt service vilket jag står för, och som jag har lärt mig från såväl min utbildning från Cornell samt från mitt arbete inom de stora hotellkedjorna.

Varför valde du att tacka ja till A Family Club?

– Framtidsvision och ambition. Vi går nu in i en ny era med nybyggnationen och nya Villa Pauli samt lansering av A Family Club, vilket är jättespännande. A Family Club introducerades för att kunna växa framgent, bland annat för att skapa underlag för framtida klubbar, men också för att integrera övriga verksamhetsområden i företagsgruppen. För min del innebär det till exempel samtliga event som verksamheterna är kopplade till såsom Brilliant Minds, The Aurora – Scandinavian Concours och HMP Invitational, men även gruppens välgörenhetsarbete. 

Vad är A Family Club egentligen?

– Vi har samlat våra medlemsklubbar på Djurgården, i Djursholm och i Båstad/Torekov under A Family Club (likt The Birley Clubs i London, med bland annat Annabel’s som en av deras flera medlemsklubbar).

(Djurgården samägs med Jens Von Bahr och Båstad Torekov med Christer Hult, Christer Gardell, Jan Litborn samt Jan Olsson).

– Vi vill erbjuda våra familjemedlemmar en unik upplevelse och skapa minnen för livet, både i Sverige och internationellt, genom vårt globala nätverk av medlemsklubbar och hospitality, däribland concierge- och resetjänster.

Verksamheten står på tre ben, vilket är viktigast?

– Alla våra klubbar är lika viktiga och fyller sina egna syften till sin målgrupp. 

Klubbar av denna sort är vanliga utomlands, men flyger sällan i Stockholmsområdet. Varför?

– För det första finns det knappt några medlemsklubbar i Norden, vi tror att fler kommer etableras över tid när behovet av tillhörighet samt fysiska ytor kommer behövas i takt med AI samt digital utveckling, som ändrar våra beteendemönster.

Sen ser vi på många internationella brands som Four Seasons, Aman, Rosewood, The Peninsula, Cheval Blanc eller Zuma, Nobu, Cipriani, etcetera så har de haft svårt att räkna hem affären på den nordiska marknaden, men kommer säkert att ske framgent. 

Vi är också en familjeklubb, med väldigt brett erbjudande samt individuella sportklubbar, så vi tycker långsiktigt att vi har ett välfungerande erbjudande.

Är ni ett komplement till Soho House eller konkurrent?

– Ser alla andra klubbar som kollegor i branschen, och således bara positivt.

Går det verkligen att driva en exklusiv klubb med lönsamhet?

– På Villa Pauli så vill vi bygga en familjeklubb för generationer, stora investeringar som sker.  Vi är ständigt under utveckling, detta genom konstant förbättring av vårt värdeerbjudande och våra faciliteter och våra upplevelser, och kommer som helhet att bli lönsamma. Djurgården samt Båstad Torekov är redan lönsamma från år 1.

Vi växer med antal medlemmar som ansluter kontinuerligt och idag har vi medlemmar från nästan 20 länder så marknaden är större än vad man tror.

Varför ska man bli medlem hos er?

– Vi erbjuder ett socialt sammanhang. På Djurgården och i Båstad/Torekov så förenas medlemmar med en passion för tennis.

På Villa Pauli tillkommer cirka 1 600 kvm i ytor under 2025 vilket totalt då kommer att ge medlemmarna cirka 4000 kvm bestående av hotell, flertalet restauranger, utomhuspool, gym, spa, och konferensfaciliteter, samt utöver, access till bland annat unika events och Reciprocal Clubs i London, Marbella, Miami, Paris, och på Bahamas.

Några av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte riktigt alla. Berätta!

– Från Stockholm, men har arbetat merparten av karriären utomlands. Varit verksam inom luxury hospitality i 18 år, de senaste 2.5 åren som Director of Operations på ett av världens finaste hotell – Waldorf Astoria Amsterdam, och dessförinnan 2.5 år som VD på The Thief – ett av de bättre hotellen i Norra Europa. Även bott och arbetat många år i London. Utbildning från Cornell, samt drivit eventbolag i Monaco. 

Vad gör en VD för A Family Club hela dagarna?

– Fokus på strategisk styrning, service, förbättra produkten och kundupplevelsen samt hålla ihop familjen.  Vi ser samtliga medarbetare, gäster, medlemmar i alla dess åldrar som en del av vår familj, där av namnet A Family.

Vad lärde du dig på Waldorf Astoria Amsterdam?

– Främst service i världsklass, genom att leda och driva verksamheten utefter Forbes Travel Guide Five-Star och Michelin Guide Two-Star standards.

Reseindustrins största utmaning? 

– Employee retention, både att behålla personal på arbetsplatsen men även generellt i branschen. Hospitality är fantastiskt, därav viktigt att branschen får den uppmärksamhet den förtjänar.

Namn: Marcus Läth

Titel: VD – A Family Club, men även Head of Global Network & Charity för ett globalt Family Office

Familj: Singel

Bor: Mariaberget, Södermalm

Senaste resa: Marbella

Favoritnyckeltal: TRevPAR

Favorithotell: Raffles som kedja, Hotel Costes i Paris som individuellt favorithotell, The Emory i London som bästa nya hotell

Favorit kryssningsbolag: The Ritz-Carlton Yacht Collection

Favorit reseapp: Velocity Black

Flygbolag som jag åker helst med: Qatar Airways 

Favoritdestination: Kanske inte är så exotiskt, men är ett stort fan av Europa, det mesta inom 1 till 4 timmars flyg; London, Rom, Madrid, Paris, Amsterdam, Milano, Köpenhamn, Stockholm, Oslo, Berlin, Wien, Zürich, Monaco, Saint-Tropez, Cannes, Marbella, Ibiza, Mykonos, och Alperna, med flera.

Min drömresa: Maldiverna

Detta vet vi inte om dig: Stor passion för ishockey och fotboll