Annons:

Premium

Massturism: Teneriffa vill locka rika turister medan Mallorca satsar på tekniska lösningar

Betydligt fler besökare på Teneriffa men med en strategi för att locka välbärgade turister ska massturism undvikas. Parallellt sägs ansträngningarna för detsamma på Mallorca ha misslyckats – där satsar man i stället på tekniska lösningar.

Turismen till Teneriffa har under 2023 vuxit med 10 procent jämfört med 2019, från 15,1 miljoner årliga besökare till 16,2 miljoner. Men de ytterligare 1,1 miljonerna turister är inte koncentrerade till någon särskild period utan jämt spridda över året; ingen enskild månad står för mer än 10 procent av den årliga totalen. 

Los Cristianos, Teneriffa Foto- Christer Engström

Det berättar Dimple Melwani, vd för öns turistorganisation Tenerife Tourism Corporation, under resemässan World Travel Market i London. Dimple Melwani menar att ökningen på Kanarieön därför inte är bör likställas med den massturism som många platser i Spanien det senaste året utmanats med. 

– På Kanarieöarna är vi långt från den överbeläggning av turister som andra, konkurrerande resmål i Medelhavsområdet har, och ännu längre från [överbeläggningen i] urbana resmål som lider av den här verkligheten, säger Dimple Melwani.

Med det sagt är det viktigt att ha en hållbar strategi för 2025. Enligt Dimple Melwani är man på Teneriffa fokuserad på att locka ”nya besökare med högre inkomst” för att stärka öns ekonomi och generera fler arbetstillfällen inom turismsektorn.

– Vi strävar efter att fortsätta förbättra och anpassa vår destination genom att förbättra det nuvarande utbudet och de nuvarande turismprodukterna, säger Dimple Melwani och tillägger att man vill att turister ska se Teneriffa som ett resmål för ”sportiga utomhusaktiviteter, gastronomi och tradition”.

Son Molí i Palma på Mallorca

En spansk ö som i över ett årtionde varit synonym med att lyckas omprofilera sig till ett mer lyxigt resmål, är Mallorca. Pedro Homar, vd för Visit Palma, menar dock att ansträngningarna för att positionera Mallorca som ett resmål i högprissegmentet inte lyckats mota någon massturism i grind.

– Vi har försökt hantera massturism genom efterfrågan. Vi tänkte ”låt oss marknadsföra [Mallorca] som en dyr destination” – det har misslyckats. 

Pedro Homar menar att strategin var bra eftersom man blev ett framgångsrikt resmål som sådant. Nu sätter man sin tilltro till tekniska lösningar.

– Vi satsar nu pengar på att hantera turistströmmar, säger han och inflikar att det kan ta upp till två, tre år innan resultaten av satsningarna ger praktiska utslag.

– [Men] om vi kan hantera tidpunkterna människor går till stranden kommer det att vara en bra lösning. Om det blir trångt på en strand och den når 80 procent av sin kapacitet kommer vi att börja förflytta människor till andra stränder. 

Pedro Homar erkänner att det till följd av antalet turister på Mallorca finns problem med rörlighet, bostäder och skolor. 

– Turismen görs till en syndabock. Den ses som den gemensamma fienden. [Men] när vi löser de här problemen runt rörlighet och boende kommer turismen att ses i ett mer positivt ljus. Låt oss inte uppfinna hjulet, turismen betalar räkningarna, säger Pedro Homar.