Annons:

Premium

Veckans panelfrågor om Stordalens ”monopol”, spirtresor, OTA:er och Maryhill i Skåne

Veckans panel: Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio, Kenneth Hultgren, kommunikationsdirektör Strawberry,  Martina Krantz, pressansvarig Apollo, Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB, Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group, Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian.

Petter Stordalen utanför Strawberry Arena.

Stordalen får nära monopol på Arlanda med nära 1500 rum, enligt BWH:s vd Johan Michelson. Din reaktion:

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Han håller sig framme – hatten av. De andra får väl haka på då, om de vill ha en bit av kakan?

Kenneth Hultgren, kommunikationsdirektör Strawberry: Såklart tråkigt för BWH att förlora ett projekt som de tydligen var sugna på. Hoppas de matchar bättre med nästa projekt de intresserar sig för. 

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Min reaktion är att det uppenbarligen finns ett stort behov av boende runt Arlanda samt bättre möjligheter till dagsmöten och konferenslokaler. Därav tycker jag att det är positivt med satsningen. 

En av statens bästa betalda tjänstemän: Jonas Abrahamsson, vd Swedavia

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Swedavia går ju alltid grundligt till väga när dom genomför sina upphandlingar så Strawberry hade säkert det bästa budet. Just stor närvaro på hubbarna i Norden är en uttalad strategi för Strawberry, så jag tänker att BWH och andra aktörer får lägga i en högre växel om dom vill in på marknaden.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Monopol är generellt sett aldrig bra men Petter Stordalens satsning på Arlanda kanske kan få fler aktörer at satsa på flygplatsen. Han gör väldigt mycket bra för Sverige och svenskt näringsliv och har större tro på Sverige än svenskarna själva har så jag tror att det här blir jättebra!

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB:  Kul att hotellet heter Skywalker. Kuriös info: Under min tid på Hector Rail döpte vi våra lok efter olika filmkaraktärer. Den serie lok vi köpte för att kunna köra genomgående tåg från Sverige genom Danmark till Tyskland gav vi namn efter stjärnornas krig-karaktärer. Bl a Skywalker, men också t ex Kenobi, R2-D2 och Chewbacca. Loken utmanade den stora statliga tyska järnvägen = Rymdimperiet. Våra lok såg vi som Jedi-riddare. Drömmen var att Lucas-film (som då fortfarande hade rättigheterna) skulle stämma Hector Rail vilket skulle ge mängder av gratispublicitet. Så blev det aldrig, vi fick nöja oss med att vara med i vinjetten till succeserien Bron (i alla fall första säsongen). Många trodde att vi hade betalt för ”product placement”, men så var det inte.

Ellery Beach på Lidingö.

”Jag applåderar utvecklingen!”

Detta tänker jag om svenska destinationshotell som påminner om internationella resorter? 

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Jag applåderar utvecklingen! Så underbart att svenskar har möjlighet att uppsöka destinationshotell inom landets gränser. Jag ser bara möjligheter och uppmanar fler att tänka i dessa banor, men med egen vinkel. Dessa hotell drar internationella gäster i förlängningen.

Kenneth Hultgren, kommunikationsdirektör Strawberry: Inspiration kommer alltid från något håll så varför inte från ett globalt utbud av upplevelser? 

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Osäker på om det är det som man vill ha som turist, när man väljer Sverige som resmål. Men utgår från att det finns en efterfrågan på det. Personligen skulle jag inte välja ett hotell i Sverige som påminner om en internationell resort. 

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Jättebra att erbjudandet här hemma nu vässas med internationella influenser.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det är väl härligt att de finns! Med tanke på vädret i Sverige så blir det ju ännu viktigare med mysiga och härliga destinationshotell som man trivs på och vill vara på!

” …konstaterar att detta är inget för mig”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Jag läser: ”Hill House – en plats för historisk elegans Hill House är det tidigare Örenäs Slott och här har man varsamt renoverat den vackra slottsmiljön för att bevara dess charm och historia. Denna del av Maryhill Estate ger gästerna möjlighet att uppleva en atmosfär av förfinad elegans. I direkt anslutning till Hill House kan gästerna koppla av vid en stor infinitypool med utsikt över den vackra slottsparken, det glittrande havet och den ikoniska ön Ven. Aktiviteter likt boule, crocket och bågskytte finns i anslutning till Hill House.” och konstaterar att detta är inget för mig.

ESS Group har slutat använda ordet spa på sina enheter. De säger ”pool club” istället. Vad är din tolkning av detta, är ordet spa på väg ut eller är det bara smart marknadsföring av ESS Group?

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: I ESS Grops fall är det helt rätt och passar deras varumärke perfekt. ”Spa” klingar kurort, medan ”pool club” har en pina colada-vibe. Helt rätt för dem.  

Kenneth Hultgren, kommunikationsdirektör Strawberry: Eller är ”pool club” deras uttryck för att beskriva att de inte kan hålla ordning? 😉

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Nej, jag tror inte ordet spa är på väg ut… ”pool club” är nog bara ett steg i marknadsföringen som sagt. 

”… smart av ESS att man gör den här typen av upplevelse lite coolare och att man inte bara ska gå runt tyst i morgonrock”

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Ja smart av ESS att man gör den här typen av upplevelse lite coolare och att man inte bara ska gå runt tyst i morgonrock.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Spa låter kanske lite sömnigt medan Pool Club låter mer aktivt och livfullt – lite mer party helt enkelt. Jag gillar det!

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Varken ”Spa” (om det inte handlar om Formel 1) eller Pool Club appellerar på mig…

Arlanda Express vd Magnus Zetterberg.
Från och med idag kommer medlemmar i både Norwegian och Strawberry att kunna ladda ner den nya Spenn-appen. Med enkla steg kopplar medlemmarna sina befintliga medlemskonton på Norwegian och Strawberry och tjänar och använder Spenn på framtida köp. I Spenn appen kommer medlemmar att hitta olika erbjudanden från alla partners till Spenn, utöver superdeals på hotellövernattningar och skräddarsydda upplevelser.

Nu är förmånsvalutan Spenn lanserad. Har du fattat poängen med Spenn? Och om du gjort detta, vad tycker du?

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Det är alltid smart att låsa in kunder i lojalitetsprogram. Men ingen är ju 100% lojal. Jag är med i säkert 50 lojalitetsprogram. Och nej, om det finns någon unik poäng med Spenn har jag inte fattat den. Än. 

Kenneth Hultgren, kommunikationsdirektör Strawberry: Det är kul att det sker lite utveckling när det kommer till företags erbjudanden till lojala gäster/kunder. Blir dessutom spännande att se hur Spenn utvecklas och hur det påverkar konkurrenternas erbjudanden.

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Tycker att det är ganska enkelt att förstå Spenn på förhand. Blir intressant att se om det är lika enkelt att faktiskt använda det och om det blir framgångsrikt, både för oss konsumenter men också för de som ingått detta partnerskap. ,

Spenn ärr namnet på Strawberry och Norwegians gemensamma förmånsvaluta. Nu är den lanserad av Norwegian och Strawberry.

”Jag blir tokig på att få en ’massa erbjudanden'”

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Det jag tycker är bra med Spenn är enkelheten. EuroBonus har blivit mycket komplicerad, så pass att man många gånger måste ta hjälp av konsulter som ChatFlights för att överhuvudtaget lyckas boka något.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Ja jag jobbar ju på Norwegian så jag vet precis vad det är. Du samlar poäng (SPENN) på flygresor med Norwegian och hotellvistelser hos Strawberry – sedan kan du välja om du vill använda poängen på flygresa eller hotell. Det ökar flexibiliteten och valfriheten hos konsumenterna. Det finns många bonusprogram som du aldrig får glädje av och det vill man ändra på här. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Jag blir tokig på att få en ”massa erbjudanden”.

Booking.com på ITB Berlin.

Alla i näringen hatar OTA:er,  men kunderna älskar det. Kommer reseindustrin någonsin att acceptera att gästerna har rätt? 

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Nja. Men kunderna borde lära sig – och få känna – att relation som direktkund har ett värde.

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Tror inte att det finns något annat val. Som alltid så får man anpassa sig efter det kunden vill ha, i mesta möjliga mån. 

”Är inte så säker på att ”alla” älskar OTA:er, däremot älskar väl alla att få en bra deal och bra service”

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Är inte så säker på att ”alla” älskar OTA:er, däremot älskar väl alla att få en bra deal och bra service. Det är jag inte så säker på att man får alla gånger hos en OTA. Folk är inte dumma och gör research innan bokning och många gånger hittar man både bättre pris och inte minst service på annat håll.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: OTA:e kan vara bra för att kunna jämföra priser och produkter men för kunden är det nästan alltid enklast och smidigast att boka direkt hos företaget – särskilt om det händer något och man som kund ska kontakta en tredje part som man har bokat med istället för direkt med det hotell/flygbolag man ska bo på/flyga med. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Vet inte. Men kunden har alltid rätt. Det gäller sedan gammalt. Vad du än ägnar dig åt för affärsverksamhet gör du fel om du går runt och är arg på dina kunder.

Kajsa Beausang, chefredaktör för RES, samt Nils Norberg, vd förTravel News och RES.

Vill du bjuda på ett minne från Travel News Market så gör det här: 

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Jag jobbade på RES när Nils Norberg och co lanserade första TNM. Det var på Friends Arena och det hade dragit in ett förfärligt snöoväder samma dygn. Flyg och tåg var inställda och massor av utställare blev fast på vägen. Så även garderobspersonalen, så alla vi som arbetade för RES eller Travel News fick rycka in och hjälpa till. Eller stjälpa till – jag har en helt ny respekt för garderobiärer efter detta. 

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Blir faktiskt mitt första besök och det ser jag fram emot. Får återkomma med minne 🙂 

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Viggos fina kavaj är det bästa! Generellt sett alltid glada människor som är där för att nätverka och utbyta erfarenheter och lära sig något.