Swedavia håller förstås inte med om kritiken från BWH:s vd.
-Vi har genomfört en mycket noggrann urvalsprocess där samtliga hotellaktörer på marknaden bjudits in att lämna anbud på att driva det nya hotellet. Det har funnits ett stort intresse från operatörsmarknaden under vår urvalsprocess, vilket visar på marknadens tilltro till Arlanda som hotellmarknad, vilket vi tycker är positivt. Konkurrenssituationen på flygplatsen har varit en del i den samlade utvärderingen. Vid den slutliga bedömningen har vi funnit att vald operatör genom att etablera ett nytt varumärke på flygplatsen är den som kan bidra på bästa sätt till finansiering av flygplatsens kommande utveckling och det samlade hotellutbudet, skriver Ellen Laurin, presschef till Travel News.
Strawberry har en uttalad strategi att äga majoriteten av hotellkapaicteten på de nordiska stora flygplatserna. I både Köpenhamn och Helsingfors har man väldigt stora enheter och flera olika varumärken. Inom några år kommer man att vara lika stor marknadsdominans på Arlanda. Den enda flygplatsen som avviker från detta mönster är Landvetter där Scandic har det stora hotellet i terminalbyggnaden.