Annons:

Premium

Så ska Digital Guest förbättra First Hotels gästupplevelse

Den danska startupen Digital Guest ska hjälpa och utveckla First Hotels gästkommunikation och förstås öka intäkterna. Travel News mejlade över några frågor för att förstå mer. 

Henrik Ramstedt, CMO på First Hotels, varför valde ni Digital Guest? 

– Av flera skäl. För det första så kompletterar tjänsten våra befintliga verktyg inom gästkommunikation inom ramen för vår målsättning att erbjuda flexibla lösningar som kan anpassas efter våra hotells unika behov och lokala förutsättningar. För det andra ser vi fördelar med att Digital Guest har en nordisk supportorganisation och för det tredje är Digital Guest en beprövad tjänst bland flera av våra hotell och med färdiga integrationer mot vårt mest använda PMS inom koncernen.

Reaktionerna på era hotell?

– Hittills bara positiva reaktioner. Idag har 11 av våra hotell implementerat Digital Guest med flera exempel på uppnådda förbättringsområden för gästupplevelsen.

Vad förväntar ni er ska hända med Digital Guest?

– Vår målsättning är att så många som möjligt av våra 56 hotell i Sverige, Norge och Danmark ska implementera tjänsten. Sammanfattningsvis förväntar vi oss att Digital Guest kommer både förbättra gästupplevelsen och öka intäkterna för de hotell som implementerar tjänsten. Tack vare plattformen kan hotellen skapa en mer personlig, smidig och hållbar vistelse för våra gäster.

DigitalGuest lanserades 2018 som en digital ersättning för den klassiska rumsmappen. Sedan dess har affärsidén vuxit snabbt och idag erbjuder bolaget en heltäckande digital plattform som hjälper hotell att optimera den digitala gästresan från pre-stay till post-stay. 

– Idag är vi marknadsledande i Danmark, precis som vi är marknadsledande i Norden för vår in-stay-modul, säger Jonathan Bjerg Jacobsen som är vd och delägare. 

Plattform är webbaserad, vilket innebär att gästen inte behöver ladda ner appar för att få tillgång, plattformen är 100 procent white label vilket säkerställer att hotellet behåller sitt varumärke och uttryck. 

– Idag hjälper vi mer än 500 hotell att optimera sin dagliga verksamhet, säkerställa högre intäkter och samla in viktig feedback från gästerna. Teamet består för närvarande av 18 engagerade medarbetare inom utveckling, marknadsföring, försäljning och support, säger Jonathan Bjerg Jacobsen som är vd och delägare. 

Vad händer härnäst i Sverige?

– DigitalGuest har flera intressanta nyheter på gång i Sverige under de kommande 6-12 månaderna. Vi har ingått flera givande partnerskap som vi fortsätter att utveckla. Dessutom finns det en seriös dialog med flera kedjor och operatörer på den svenska marknaden, som vi förväntar oss kommer att manifestera sig under 2025. Vi ser fram emot att offentliggöra detta.

Vi arbetar intensivt med att öka kännedomen om vårt varumärke och våra lösningar i Sverige. Vårt samarbete med First Hotels är ett utmärkt exempel på detta steg i rätt riktning.

Hur går det i Danmark?

– Danmark är fortfarande vår huvudmarknad och vi har idag en marknadsandel på drygt 30 procent. Här arbetar vi med flera av de stora nationella kedjorna och vi arbetar med de flesta flaggskeppshotellen, främst i segmentet 3-5 stjärnor.

Och internationellt? 

– Idag har vi kunder i mer än 20 länder och flera av dem även utanför EU. I realiteten finns det inget som hindrar oss från att arbeta med hotell över hela världen. Allt handlar om fokus. Och det är just därför som vår primära marknad är Skandinavien och norra Europa, där vi också helt klart upplever den största tillväxten av nya hotell.