I onsdags arrangerade vi höstens andra Travel News Studio. TNS är alltså vårt nya utbildningsformat skräddarsytt för reseindustrins behov. I vår planerar vi fyra liknande eftermiddagar på olika tema som krishantering och så maximerar du dina intäkter plus två repriser: AI och reseindustrin och resejournalistik i TikTok-eran. Ett sextiotal personer var på plats i Munchenbryggeriet i centrala Stockholm för att lära sig mer om AI och hur det funkar eller ska funka i reseindustrin. Detta är vad jag lärde mig av våra fem briljanta föreläsare och vår fina moderator Lina Skandevall.
AI är en maskin som är väldigt, väldigt bra på att gissa. Chat GBT och de andra verktygen kan alltså inte tänka självständigt som en människa, men de kan med hjälp av enorma mängder data skapa text och bild utifrån användarens direktiv. Basen är det som kallas en LLM, vilket står för Large language model, alltså en databas med information. Exempelvis alla artiklar som Travel News publicerat under mina snart sju år på tidningen. Enligt mina beräkningar är det 11 669 artiklar som jag har publicerat sedan februari 2019. Man kan alltså be en AI ta fram de fem viktigaste insikterna från dessa artiklar och på bara några sekunder spottar datorn ur sig en text. Den skapas utifrån en analys av databasen, sedan gissar datorn vad vi vill veta. Den söker alltså inte på nätet och dubbelkollar grejer utan skriver utifrån principen minst motståndets lag. AI kan inte skapa något nytt, bara återskapa redan existerade tankar.
Är du inte nöjd med resultatet kan du ställa fler frågor och kanske få bättre svar, men Chat GBT vill tillfredsställa sina användare och kan inte svara: jag vet inte. Eller så kan man inte sammanfatta 11 669 artiklar på ett vettigt sätt i fem små punkter, verkligheten är mer komplex än så. Och hittar datorn inte fem punkter i LLM så ljuger den. Detta gör datorn utan att skämmas för den har inga känslor. Och den tar inget ansvar för den text den producerar. New York Times försökte förbjuda AI att använda tidningens kunskap (alltså dess miljontals artiklar). Gammelmedia vill förstås ha bra betalt. När föreläsaren och AI-experten Johan Falk på vårt seminarium bad Chat GPT att göra en trendanalys om reseindustrin 2024 noterade jag att datorn refererade till förra veckans artikel med vår smarta fredagspanel, en låst artikel som är premium. Jag blev naturligtvis väldigt arg eftersom datorn stal och använde Travel News upphovsskyddade material utan att betala. Exakt vem jag ska stämma är oklart, men jag lovar att göra ett försök. (Ska prata med Sveriges bästa advokat på upphovsrätt Monique Wadsted om detta.)
Vad innebär detta för reseindustrin? Svar att en massa meningslösa texter som tidigare skrevs av människor inom kort kommer att skrivas av datorer. Exempelvis beskrivningar av Vings hotell utifrån fakta, gästrecensioner, researtiklar och enkäter. Eller Travel News bokslutsartiklar som produceras av Eivora. Eller så kan en AI skapa unika erbjudande till mig utifrån mina tidigare resor med Ryanair. Det irländska flygbolaget kan också be om min Google-maps-data och ge mig ett skräddarsytt program för min nästa London-vistelse. Jag kan be om ett kulturellt program eller ett sportigt. Och få exakt vad jag vill ha. Med adresser, kartor, budget och tider. Med andra ord kommer en massa människor som idag gör detta snart att bli arbetslösa eller få andra arbetsuppgifter. Johan Falk spådde att det kommer att bli en uppgång för den seriösa journalistiken eftersom människor snabbt kommer att genomskåda alla intetsägande AI-texter. Jag håller tummarna.
Går det att stå emot denna utveckling? Svar: Nej. Jag citerar en gammal text: “Det tog 16 år för hundra miljoner människor att skaffa en smartphone. Det tog 7 år för lika många att komma ut på nätet. Och det tog bara 4,5 år för fejjan att nå hundra miljoner användare. Generativ AI behövde endast tre (3) månader för att nå lika många.”
Tempot kommer att fortsätta att vara högt. AI blir tio gånger starkare varje år. Det som 2020 tog en månad tar idag bara några minuter.
Min stora utmaning är att för att jag ska kunna använda mig av denna blixtsnabba teknik då måste jag öva och göra fel några gånger innan det blir rätt och det tar tid. Men det är bara att sätta igång. Jag tänker börja be Gemini att göra mina presentationer inför vårt nästa stora event, Travel News Market den 2 december. Du har väl bokat din plats redan nu, annars gör du det här. Jag leder två hearings om flyg och leisure travel och håller i tävlingen Sveriges häftigaste event. Programmet hittar du här. Sen på festen efter mässan delar vi förstås ut priser till de hetaste destinationerna 2025. Det gör vi med stöd av data från Nordic Bench.
Men nu har jag tjatat tillräckligt för denna vecka.
Ha en skön helg så hörs vi igen på måndag.