Annons:

Premium

Analys: Vad trendrapporterna avslöjar om resandet 2025

Så här års duggar trendrapporterna tätt. Travel News har lusläst den hittills inkommande skörden – och hittat följande övergripande mönster. Text: Linda Iliste Källor: Best of the World 2025 (National Geographic), Best Destinations to Travel in 2025 (Lonely Planet), Unpack ’25 (Hotels.com), NowNext ’24 (Omio), SAS, 2025 Travel Predictions (Booking.com).

1. Musik är tongivande 

Upplevelsebaserade resor fortsätter att vara ett mycket populärt fenomen. Under 2025 spås de resonera särskilt med musikälskare som vill upptäcka ikoniska konsertlokaler. Något som i sin tur länkar till en annan trend: vår dröm om autentiska, uppslukande upplevelser av lokal kultur. 

På Lonely Planet-språk i resebokförlagets årliga utgåva av Best of Travel kallas trenden ”follow the music” – en reflektion av ett djupare kulturengagemang som förvandlar våra turer i världen till oförglömliga pilgrimsresor i musikens tecken. 

Enligt NowNext ’24, reseplattformen Omios första årliga trendrapport, lockas nära nog en femtedel, 21 procent, av svenska Gen Z-resenärer till stora metropoler för att gå på konsert. I 57 procent svarar också att de planerar besöka storstäder under 2025. Det bådar gott för resmål som London, Madrid, Paris och Rom – destinationer som i Omios data legat i topp de två senaste åren – som samtliga regelbundet står värd för uppmärksammade världsturnéer. 

Sportevenemang (18 procent) är ett annat fortsatt stort dragplåster i stora metropoler.

2. Smaklökarna som guide 

Hantverket i Stockholm är en reseanledning.

Ett annat skäl att resa till storstäder är enligt NowNext ’24-rapporten matupplevelser. Det lockar hela 24 procent av de svenska svarande. 

Parallellt satsas det globalt på hotellkrogar som i sig blir kritikerframgångar. På Hotels.com har antalet positiva recensioner av hotellrestauranger, -kockar och -barer ökat med 40 procent jämfört med föregående år.

I bokningsplattformens årliga trendrapport Unpack ’25 uppger 37 procent av de svenska resenärerna att en känd hotellrestaurang skulle göra dem mer benägna att boka ett hotellrum. 29 procent svarar att hotellrestaurangerna är mer lockande nu än för fem år sedan. 

Vidare uppger 57 procent av svenska resenärer att de besöker matbutiker på semestern och 43 procent att de köper lokala varor som inte går att hitta på hemmaplan. 

3. Fortsatt vandring bortom de upptrampade stigarna

Inför 2024 talades det mycket om ”destination dupes”, dubbletter av destinationer som blir ett slags alternativa resmål till en populär destination. 

I Unpack ’25 talar man om ”avstickarturer”: alternativa destinationer som ligger nära populära orter, vilket gör dem särskilt lämpliga för dagsutflykter. I rapporten säger 54 procent av de svenska resenärerna att de sannolikt kommer att besöka en alternativ destination på sin nästa resa. 

En av sommarens mest populära SAS-rutter från Arlanda, Kastrup och Oslo har varit nyheten Tirana i Albanien. Flygbolaget såg även ökat intresse till andra ”alternativa” resmål såsom Färöarna, Tivat i Montenegro, Sarajevo i Bosnien och Palanga i Litauen. Litauen listas även av Lonely Planet som ett av de främsta resmålen under 2025.

4. Tech travel och AI-revolution 

Det finns inget som tyder på att AI:s påverkan på resebranschen kommer göra annat än stadigt öka. Bokningsplattformen Booking.com nämner i sin 2025 Travel Predictions-rapport att vi under 2025 kommer fortsätta söka autentiska upplevelser bortom de upptrampade stigarna – och länkar detta med just AI-revolutionen som pågår inom olika företags reseplanerare. 67 procent av vuxna svaranden vill hitta destinationer med färre andra turister, och här har generativ AI en unik potential att snabbt kunna hjälpa till.

I NowNext ’24-rapporten uppger 47 procent svenska resenärer att de kommer att använda AI för att planera och boka resor under 2025. Det är en markant ökning jämfört med 21 procent i fjol. Vidare uppger 26 procent att de överväger att använda AI-drivna reseplattformar för att få förslag på destinationer 2025. 44 procent hittar sin reseinspiration i sociala medier. 

5. Mellan- och lågsäsong – eller?

Ökad efterfrågan på resor utanför traditionella semesterperioder är en global trend där resenärer i högre utsträckning vill undvika extremväder och massturism. 

Statistik från SAS visar att allt fler svenskar väljer att resa utanför de traditionella sommarveckorna, ett fenomen flygbolaget kallar ”season stretching”. Under maj och juni ökade man kapaciteten på rutter till Sydeuropa med omkring 30 procent jämfört med 2023, vilket motsvarar drygt 200 000 extra flygstolar. 

Juli och augusti fortsatte dock vara en stark reseperiod för SAS med en YOY-ökning på cirka 10 procent, och analysen i NowNext ’24-rapporten vittnar om att svenska resenärer inte kan motstå högsäsongen. Enligt data från Omio var juni, juli och augusti årets mest populära månader för semester. 82 procent svarar också att de planerar resa under sommarmånaderna 2025.  

6. Slow travel och hållbarhet 

Långsamhetens lov är en annan, väletablerad trend som hänger kvar. Både Lonely Planet och naturmagasinet National Geographic, som släppt sin årliga Best of the World-lista, lyfter ”slow travel” som ett viktigt fenomen under 2025. 

Trenden betonar värdet av att vara närvarande i den naturliga världen, och erbjuder en flykt från stress och oro i en annars ständigt uppkopplad existens. I ett samhälle där vår uppmärksamhet ständigt distraheras är det här en resefilosofi som uppmuntrar individer att ta ett steg tillbaka och återknyta kontakten med sin omgivning. Något som sägs främja såväl koncentration som uppskattning för miljön.

59 procent av de svenska resenärerna i NowNext ’24-rapporten svarar att de är mer benägna att åka till resmål som uppmuntrar hållbart resande. Inom gruppen Gen Z är det ännu mer sannolikt, 69 procent. Bland svenska resenärer uppger 41 procent att stöd till lokala företag och restauranger är ett viktigt inslag i hur man på själva resmålet försöker vara mer hållbar. 

7. 2025 års resmål – Italien och Japan

På listor över nästa års hetaste resmål – National Geographics Best of the World 2025, Lonely Planets Best Destinations to Travel in 2025 och 2025 Travel Predictions från Booking.com – lyfts både Italien och Japan.

Sett ur ett nordiskt perspektiv rimmar det med TUI:s satsningar. Bland nästa års nyheter har man redan lyft paketresor med reguljärflyg till Ligurien och Comosjön samt direktcharter till Kalabrien. 

Under 2024 öppnade även Japans nationella turistorganisation, JNTO, sitt första nordiska kontor. Bakgrunden är att den nordiska marknaden är jämförbar med den i Italien och Spanien, och Sveriges stora befolkning avgjorde att valet av plats för kontoret föll på Stockholm. Från och med 31 januari börjar Japans största flygbolag ANA flyga direkt mellan Arlanda och Tokyo Haneda.

Regioner i Brasilien, USA, Kanada, Indien, Australien och Thailand lyfts också på listorna. 

Källor: Best of the World 2025 (National Geographic), Best Destinations to Travel in 2025 (Lonely Planet), Unpack ’25 (Hotels.com), NowNext ’24 (Omio), SAS, 2025 Travel Predictions (Booking.com).