– Vi har redan många besökare under somrarna men vill försöka fördela dem under resten av året, vilket även är ett önskemål från företagen i branschen, säger Linus Svensson, destinationsutvecklare på Höganäs kommun. Vi äger inte platsen, det gör de som bor och verkar här.
Hela kampanjen för det nya platsvarumärket i form av videor, bilder och berättelser i sociala medier samt webbplatsen kullhalvon.com har genomförts in-house där kommunanställda även medverkar som skådespelare i videorna.
– Sedan drygt tio år tillbaka producerar vi allt själva. Just denna kampanj är ett samarbete mellan medarbetare på kommunikations- och näringslivsavdelningen, berättar kommunikationschef Charlotte Vahtera. Kostnaden för kampanjen är den arbetstid som medarbetarna lagt ner, men det finns också medel avsatta för annonsering i sociala medier.
Samtidigt som kommunen konstaterar att Mölle är en av Sveriges mest kända turistorter vill man få fler att upptäcka andra delar av Kullahalvön. Många hittar visserligen till Kullaberg naturreservat men stannar kort tid enbart med sikte på Kullens fyr.
– Kampanjens kärna handlar om att öppna ögonen för de dolda pärlor halvön har att erbjuda, året runt.