Annons:

Travel News tågexpert Mats Nyblom kommenterar olycka i Norge

Vi måste konstatera att det är en hemsk olycka som har hänt. En person är avliden och det handlar om en av de anställda på tåget. Därutöver uppges fyra vara skadade. Tågföretaget i fråga är alltså vårt svenska SJ:s norska bolag som har uppdraget att köra resandetågen i norra Norge. Text: Mats Nyblom

Olyckan beror av allt att döma av att jord och sten har rasat ner på spåret vilket har lett till en omfattande tågurspårning där loket störtat ner från banvallen och landat på den intilliggande E6:an. Tåget var på väg från Trondheim till Bodø. Urspårningen skedde nära den lilla orten Finnejdfjord som ligger strax söder om Mo i Rana. Det vill säga i höjd med Luleå. Järnvägen följer på olycksplatsen en fjordstrand med tämligen branta sluttningar ner mot vattnet. Det har också regnat en hel del det senaste dygnet vilket kan ha lett till att jordmassorna blivit mjukare.

Denna typer av sträckningar är en risk och Sveriges genom tiderna värsta tågolycka är ett skred. Den så kallade Getå-olyckan 1918 krävde 42 människoliv. Ett skäl till att olyckan blev så allvarlig var att vagnarna hade träkorgar. Det ledde till att många vagnar bröts sönder när de rutschade utför slänten. Strax utbröt sedan en brand i vagnarnas trävirke och många människor, som satt fastklämda, omkom i lågorna. Getå-olyckan ledde till att man utvecklade vagntekniken. Olyckan innebar också en utveckling av den svenska geotekniken. Loket som var inblandat i olyckan, F 1200, såldes 1937 till de danska statsbanorna, DSB. Efter avslutad tjänst i Danmark återbördades det till Sverige och finns idag bevarat på järnvägsmuseet i Gävle.

På järnvägssträckor där man bedömer risk för skred finns i Sverige så kallade skredvarningsanläggningar som ska stoppa tågtrafiken i händelse av skred.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna