Annons:

Premiär: SAS deltar i SkyTeams tävling i hållbarhet

SAS deltar för första gången i The Aviation Challenge med en historisk rutt från Köpenhamn till Los Angeles. Uppgiften är att flyga till andra sidan av jordklotet så hållbart som möjligt.

I år är det 70 år sedan SAS blev det första flygbolaget att flyga över Nordpolen, från Köpenhamn till Los Angeles 1954. Det var då en banbrytande bedrift och sågs en milstolpe inom hållbarhet. Polarrutten förkortade avsevärt resan mellan Europa och Nordamerika, vilket sparade bränsle och minskade utsläppen.
SAS har lovat att nå nettoutsläpp 2050. Följaktligen kommer man att vidta de åtgärder som krävs för att driva strukturella förändringar i branschen. Genom att delta i TAC förstärker SAS sitt långvariga engagemang för innovation och för att sätta nya standarder inom flygindustrin. Det kan handla om allt från hur man tvättar flygplanet innan avfärd till matsvinn och förstås SAF (hållbart flygbränsle) via materialen i personalens kläder.

Mads Brandstrup Nielsen, SAS Senior Vice President of Communication and Public Affairs, kommenterar i ett pressmeddelande:
”Flygningen från Köpenhamn till Los Angeles visar vårt fokus på operativ effektivitet genom att optimera varje aspekt av flygningen för att minska vårt miljöavtryck. SAS deltagande i TAC är mer än bara en tävling – det är ett bevis på vårt engagemang för att forma en mer hållbar flygindustri. Med en stark historia av innovation och ett tydligt fokus på framtiden ligger SAS i framkant när det gäller förändring.”

Hur vinner man The Aviation Challenge?

Ann-Sofie Hörlin, SAS hållbarhetschef: Från början handlade utmaningen enbart om att minska CO2-utsläpp från flygplanet så mycket som möjligt. Jämförelsen görs mot SAS egna utsläpp för samma rutt. Detta är givetvis det viktigaste och något vi arbetat med i många år. Ska bli intressant att se om vi kan lägga in ännu en växel. Förutsättningarna ser bra ut!

I år kan man även tävla i ett antal andra kategorier som bästa lösning för ombord-servering, bästa cargo-lösningen eller bästa kundengagemang. Vi har också köpt in SAF till denna flygningen, nästan 40 procent kommer vara svenskproducerad SAF

Det är ett utmärkt tillfälle att samla och visa allt vi gör och kan göra för att flyga så hållbart som möjligt. Vi har verkligen ett mycket stort engagemang internt, men även våra kunder och leverantörer har engagerat sig. I planeringen av denna flygning har vi även haft kontakt med alla fem ATC som alla varit superengagerade för att vi ska få bästa flygrutt, både så rakt som möjligt och på rätt höjd.

Vad är nästa steg i SAS arbete med nettoutsläpp 2050?

Ann-Sofie Hörlin, SAS hållbarhetschef: Nästa steg kommer att fortsätta att minska våra utsläpp, något vi kommer att redovisa i vår Climate transition plan som snart lanseras.

Mycket handlar om nya flygplan och SAF, och efter dagens flight , ännu mer fokus på flygoperativa åtgärder. Men det finns också behov av partnerskap från kunder och leverantörer samt stöd från beslutsfattare, för att kunna nå hela vägen fram.

Kommentarer är stängda.