Annons:

10 punktsprogram ska rädda SJ i vinter

Flera nya tåg, ökad reparationskapacitet, vinteranpassad tidtabell och större avisningskapacitet. Det är några löften från SJ inför kommande vintern efter de förra vinterns tågtrafikkaos, rapporterar SVT.

Förra vintern var tuff för tågresenärerna med mycket förseningar på grund av de stora mängderna snö och kraftig kyla.

Siffror från Trafikverket visar att 2,1 miljoner tåg försenades mer än en minut under förra vintern beroende på järnvägsföretagen som till exempel hade problem med dragfordon, vagnar eller bromssystem. Samma siffror för vintern 2022-2023 var drygt 1,2 miljoner.

Lägger man sedan till fel på infrastrukturen som till exempel växelfel och signalfel samt olyckor och tillbud så var det strax under 4 miljoner tågförseningar förra vintern på en minut eller mer. Vintern innan var samma siffror omkring 2,5 miljoner.

I en analys av förra vinterns kaos skrev Travel News tågexpert Mats Nyblom följande: “Avslutningsvis en mer strategisk observation: SJ (liksom även Green Cargo och Trafikverket) har ledningsgrupper helt utan långvägare inom branschen. Man har alltså enbart haft top-management befattningar i dessa tågbolag. Jag utgår från att alla som individer är kompetenta. Jag menar ändå att en ledningsgrupp försvagas av att det inte finns någon med lång erfarenhet av verksamheten och även erfarenhet från de mer operativa funktionerna. Som det är nu styr man en verksamhet som hela gruppen hanterar som ganska teoretisk, mer som excel-ark och power-point-bilder.  Annat var det på 1970-talet och tidigare. Då var alla långvägare. Det var inte heller bra. Min syn är att en ledningsgrupp ska bestå av både friskt blod och kontinuitet/lång erfarenhet.”

Kommentarer är stängda.