Annons:

Premium

Den 19 november kommer Spenn – lika revolutionerande som euron om vi ska tro Stordalen

Den 19 november lanseras Norwegians och Strawberrys nya förmånsvaluta eller om man vill poängklubb Spenn. ”Detta är lika revolutionerande som euron var för Europa”, har delägaren Petter Stordalen redan lovat många. Ansvarig för att Stordalens ord ska bli sanna är Christoffer Sundby, vd för det nybildade Joint Venture-bolaget. Travel News bokade in en  intervju för att få förstå mer. 

“Vi tvingar ingen Norwegian-kund att spendera pengar utanför flygbolaget. Ingen förlorar något. Vi lägger bara till nya möjligheter”

Det börjar inte så bra. Christoffer Sundby sitter i ett annat möte när intervjutiden börjar, men dyker upp en stund i vårt digitala möte. Då försvinner pr-konsulten Marius Parmann ut i kulissen. Men innan dess hinner han förklara att Sundby har ett förflutet på McKinsey-konsult och det norska seglingslandslaget. Han har även jobbat några år som koncernchef med ansvar för marknad och kunder på Norwegian. Före detta var han VD på Circle K Norge.

– Det är absolut inga problem inför lanseringen. Vi har vissa utmaningar, men inget stort, försäkrar Christoffer Sundby när jag frågar hur det går och varför han är sen. 

Spenn blir namnet på Strawberry och Norwegians gemensamma förmånsvaluta. Den 19 november lanserar Norwegian och Strawberry sin gemensamma förmånsvaluta för lojalitetsprogram, Spenn.

Den nya förmånsvalutan kommer att potentiellt ha 7 miljoner medlemmar den 19 november. De flesta av medlemmarna är antingen svenskar eller norrmän. I Norge kan 55 procent av medlemmarna härledas till flygbolaget. I Sverige kan ungefär lika stor del av medlemmarna knytas till Strawberry. 4,5 miljoner medlemmar är unika.

De gamla bonusnivåerna som gällde hos Strawberry att fortsätta gälla inom Spenn, eftersom bonusprogrammet kommer att fortsätta fungera. Detsamma gäller för Norwegian. Det vill säga att ju dyrare desto mer Spenn blir det. En full flex-biljett ger en avkastning på hela 5 procent, det billigaste alternativet noll flex ger bara 1 procents avkastning. 

– Så har det alltid varit, förklarar Christoffer Sundby.

– Namnet Spenn har valts av konsumenterna. Vi testade flera bra namn i en större marknadsundersökning. 

Spenn är alltså en förmånsvaluta vilket gör att du kan handla med den på samma sätt som du handlar med pengar. Här skiljer sig Spenn från SAS lojalitetsprogram SAS Eurobonus vars uppgift är att knyta SAS-resenärer närmare bolaget genom att erbjuda osålt utrymme till medlemmar. Exempelvis en uppgradering till business class över Atlanten. Eller en resa för hela familjen till Asien. Dessa produkter blir tillgängliga för SAS Eurobonus-medlemmar om de är osålda. Petter Stordalen har förklarat för Travel News att Spenn ska gå att handla med även under Almedalsveckan när hans hotell Clarion Wisby i princip är fullsatt. 

Bägge programmen är naturligtvis speciella i det att förmåner och poäng som tjänats in i tjänsten kan tas ut privat. Skatteverket har många gånger försökt stoppa detta, men ännu utan större framgång. 

Det euro-unika med Spenn är alltså att förmåner eller det många kallar poäng som är intjänade i luften kan spenderas på hotell.

När jag berättar att BWH har frågat sin lojala kunder om de vill ha gränsöverskridande poäng  och att fått ett nej, verkar Christoffer Sundby inte köpa resonemanget. 

– Vi tvingar ingen Norwegian-kund att spendera pengar utanför flygbolaget. Ingen förlorar något. Vi lägger bara till nya möjligheter. 

Christoffer Sundby kommer från tjänsten som Chief Marketing & Customer Officer på Norwegian, och har varit ledande i projektet som nu blir Spenn. Han har tidigare varit konsult på McKinsey och haft flera chefsbefattningar, bland annat som Norgechef på Circle K.

Just nu testas det nya systemet internt av Norwegians och Strawberrys medarbetare. Den 19 november kommer det att finnas en app där man kan se sin spenn-saldo och handla för dem. Men Spenn är bara i början. Man vill knyta till sig kreditkort och fler bolag med bonusprogram, exempelvis livsmedel, hyrbilar, kläder och bensinbolag.  

Exakt hur mycket Spenn lägger på sin stora lansering vill Christoffer Sundby inte avslöja. Men lovar att man kommer att synas och höras rejält i november. Främst i sina egna kanaler och genom mejl till alla medlemmar. (Spenn har redan skickat ut nya användarvillkor.) Men det blir även extern marknadsföring. En inte orimlig gissning är att Petter Stordalen kommer att göra reklam för Spenn i sina egna sociala medier. 346 000 människor följer Strawberrys ägare på Instagram. Han är även stor på Tiktok med 134 000 följare och på Linkedin med 178 000 följare.