Det menar Easyjets avgående vd Johan Lundgren i ett samtal under konferensen The Travel Convention 2024 som Abta – den brittiska branschorganisation för researrangörer och resebyråer i Storbritannien – nyligen arrangerat i grekiska Costa Navarino.
Det är i en panel som Johan Lundgren säger, att debitera kunder upp till 8 extra pund (cirka 109 kronor) för att täcka kostnaden för SAF kommer att drabba företagets nettointäkter. Han insisterar dock att han inte är emot SAF och tillstår att hållbart flygbränsle är en av flertalet åtgärder som flygbolag har tillgängliga för att nå nettonollutsläpp år 2050.
– Folk säger till mig, ”varför är du så orolig för kostnaden? Ditt genomsnittliga [flygbiljetts]pris är 70 pund (cirka 950 kr, reds. anm.), kostnaden för att betala för SAF är fyra gånger mer än 8 pund, så varför klagar du?”. Jag säger att det kommer att utplåna företagets lönsamhet, fastslår Johan Lundgren.
Han väger även samman argumentet om lönsamhet med människors privatekonomi.
– Jag säger att ”om jag kan ta betalt 5 eller 6 pund (cirka 68 resp. 81 kr, reds. anm.) mer, så skulle jag göra det i dag”. Det är här jag blir lite irriterad. Detta är en pågående debatt för rika människor. De kan betala ytterligare 5 eller 6 pund.
Enligt Johan Lundgren skulle ett sådant påslag i priset innebära att färre elever, seniorer och familjer som ”inte är lika priviligierade” kan flyga. Samtidigt understryker han att han brinner för hållbarhet.
– Varje [flygbolag] har hamnat i en situation där de har en bra, grundlig, seriös färdplan. Den enda oro jag har gällande SAF är att vi ser det som den magiska universallösningen, säger Johan Lundgren.
Kommer flygindustrin att nå målen för nettonollutsläpp 2025?
– Det kommer att hända. Vi kommer att klara det.