Annons:

Premium

Han vill bygga ett miljardbolag i bussbranschen

Volubus med huvudkontor i Travel Tech-staden Krakow vill bli en Uber för bussbranschen. Bakom bolaget finns en svensk: Måns Rüder. Travel News bokade in en intervju för att få veta mer.

Det var när Måns Ruber och hans partner Max Dowsing arbetade med Blacklane i Berlin, en global bokningsplattform av typ Uber för limousiner, som han upptäckte att det inte fanns något liknande för charterbussar. Det var under pandemin, men man lyckades ändå hitta några svenska investerare som trodde på idén. På ägarlistan finns bland andra fastighetsveteranen och SBB:s ordförande Lennart Sten, affärsängeln Oscar Salén och medicinteknikbolaget Iconovos medgrundare Mats Johansson. De har lagt in 30 miljoner i bolaget som idag värderas till 90 Mkr.

Volubus usp är att man erbjuder ett helt digitalt flöde.

– Bolaget har idag två sorters kunder. Individuella personer som vill boka en buss en gång och agenter som återkommande bokar charterbussar, förklarar Måns Rüder.

Tack vare god teknik och ett starkt leverantörsnätverk kan Volubus garantera att det kommer en buss som motsvarar kundens krav till en kostnad som är rimlig.

Travel News har pratat med svenska bussexperter som är kritiska till affärsidén eftersom marknaden idag är överetablerad av små företag med få bussar.

Men Måns Rüder förklarar att man i första hand är verksamma i länder som Storbritannien, Italien, Spanien och Tyskland och man där får fram en produkt som fungerar.

De bolag som Volubus arbetar med har mellan fem och tjugofem bussar. Det finns tre typer: små, medelstora och stora. För dem blir Volubus uppdrag ett värdefullt tillskott till befintlig affär

– Vi har en fin tjänst som bygger på schyssta avtal och goda relationer med våra leverantörer, lovar Måns Rüder.  

– Vi har återvändande kunder, det bästa beviset på att vår affärsmodell fungerar. Agenterna har saknat en digital tjänst som vår som säkerställer kvaliteten.

Även Vy Buss som äger Flygbussarna har investerat runt 10 miljoner i en liknande affärsidé. På den några år gamla sajten bookabus.com kan man boka en buss direkt. Uspen här är att kunden ser operatörernas priser direkt i systemet och kan boka direkt utan att vänta på en offert från bussbolaget.

– Det finns inget liknande i Sverige, sa vd Robert Nyberg på Vy Buss i Göteborg till Travel News i december 2022.

Tjänsten bookabus är inget som Måns Ruber på Volubus känner till. Han säger sig ej ha “lokal koll”.

Volubus har förstås en AI-grund som automatiserar en stor del av flödet när kunden ska boka en buss. Det är att endast avancerade bokningar kräver mänsklig inblandning vilket förstås håller ner kostnaderna.

Måns Rüder beräknar att bolaget om 5-7 år kan omsätta en miljard kronor.

– Det är förstås ambitiöst. Men vi tror på bussen som det mest hållbara transportsättet av alla.