Annons:

Fredagskrönikan: Fler skrytartiklar på sajten

Idag blir det en skrytkrönika. Sedan starten i februari 2021 har vi publicerat 2 234  premiumartiklar. Alltså ungefär 2-3 premiumartiklar om dagen, vi arbetar inte på helger. Jag säger inte att alla texter är lika bra eftersom vi arbetar enligt hagelgevärsmetoden. Alltså skjuter man som besatt med sin pumpbössa på ängen så träffar man då och då en fågel och ibland några stycken. 

Ungefär 50 000 personer besöker Travel News sajt varje månad enligt Google Analytics. Mellan 2-5 000 personer är här varje dag beroende på nyhetstrycket. Vi vill naturligtvis att det ska bli fler, men samtidigt måste man vara ödmjuk och erkänna att vi inte varje dag har något som intresserar ALLA i reseindustrin. 

Jag brukar säga att vi skriver en artikel om SAS om dagen. Det är inte sant. Igår hade vi två: SAS förklaring till TV4-kändisen som blev blåst på 39 000 kronor: “Vi har ett dåligt system” och SAS nya bonuskampanj sågas i Norge.  Bägge är så kallat klickbete som lockar till läsning, men i ärlighetens namn inte livsavgörande för din framtid i reseindustrin.

En tidning ska vara som en god måltid. Den ska innehålla mycket mat, många olika smaker och flera temperament. 

Följaktligen har vi senaste dagarna även publicerat listan Så går det för 769 hotellbolag i Sverige. Vår årliga genomgång av boksluten i hotellnäringen från 2023. 

Travel News granskar och analyserar varje år runt 1 500 företags bokslut med data från Eivora och Bolagsverket.

”För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter”

Nytt för i år är att listan kommer att uppdateras varje vecka med de senast inkomna boksluten för de bolag som har brutet räkenskapsår. Vi är alltså redan inne och tittar på 2024 årsböcker. Detta tack vare vårt fina samarbete med AI-företaget Eivora. De hjälper oss också att utse top performers och supernovor bland bolagen. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter. Detta gör vi på nivån enskilda enheter och inte på koncernnivå. Jag vet att koncernbidrag kan skapa förvirring om det faktiska resultatet, men tycker ändå att vår lista är mycket relevant. 

Perfekta listor vars innehåll alla är överens om är just perfekt är mycket sällsynta. Hur en koncern mår är mer komplext och kräver ofta en längre intervju med vd. I veckan publicerade vi artikeln: Han basar över Stureplans maffigaste bar och omsätter 300 Mkr, i den berättar vd Marcus Östlundh hur det går för familjens hotellbolag med sex enheter. Varje vecka skriver vår ekonomireporter Peter Mathsson liknande artiklar med utgångspunkt i den bokslutsdata vi får av Eivora, du hittar dem här. Vi vill att artiklarna ska berätta om läget i industrin, men också fungera som best-practice-inspiration. Många av våra läsare är väldigt upptagna av sin dagliga operation vilket gör att man ibland struntar i sin omvärldsbevakning, alltså Travel News.

Jag tror att fler bra exempelreportage och “så gjorde vi för att öka XXX”-artiklar kan öka läsningen av Nordens största affärstidning om reseindustrin. Vi vill alltså ha fler skrytartiklar om våra läsare på sajten. Du får gärna tipsa oss om hur du lyfte stämningen i frukostmatsalen på ditt hotell eller fick din resebyrå att sälja fler resor till Argentina eller…. Tipsa gärna mig eller Peter Mathsson. Du som är chef får gärna berätta om en medarbetare som gör ett riktigt bra jobb.

Bakgrunden till denna skrytkrönika är nämligen att vi de senaste veckorna fått många nya premiumläsare. Vi har fått nya system bakom fasaden och kan nu se exakt vad som konverterar och då visar det sig att kvalitet lönar sig. Det är våra analyser, reportage, genomgångar och långa intervjuer som skapar betalande kunder. Att producera dessa artiklar tar förstås mycket längre tid än att göra rewrites på Expressen och NRK, men det lönar sig. Det är verkligen häftigt och jag är övertygad om att kunskap är den absolut viktigaste faktorn om företagen i reseindustrin ska öka vinsten och omsättningen.    

Och med dessa skrytsamma ord tar vi helg och så hörs vi igen på måndag. Njut hösten, snart är det höstlov.  

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna