Annons:

SAS förklaring till TV4-kändisen som blev blåst på 39 000 kronor: “Vi har ett dåligt system”

TV4-programledaren Jenny Strömstedt missade att betala 15 kronor – och det kostade programledaren totalt 39 000, enligt henne. ”Är det rimligt?”, undrar Strömstedt på Instagram. – Ibland felar vi, säger Alexandra Lindgren-Kaoukji, presskontakt på SAS till Expressen.

TV4-kändisen Jenny Strömstedt, 52, ska åka till USA och bevaka presidentvalet.

I god tid hade hon bokat en tur och retur-biljett som kostade 30 943 kronor.

Sedan behövde hon boka om avresan.

Inga problem, svarade SAS – biljetten är ombokningsbar.

Strömstedt skulle bara behöva betala 15 kronor i ombokningsavgift.

”Det är det här jag missar. Jag har tydligen följt länken kundtjänst skickar mig och gjort en kortbetalning – som inte gått igenom. Jag hade förmodligen stängt kortet för köp vilket jag ofta gör av säkerhetsskäl.”

Hon levde sedan i ”frid och fröjd” i tron att biljetten var ombokad och klar. Men när hon hörde av sig för att boka om den igen kom insikten:

”Då är hela min resa avbokad, borta, finito. Liksom de 30 943 kronorna”, skriver hon på Instagram.

”Reglerna står säkert i något finstilt. Det var slarvigt av mig och jag överlever. Jag blir dock glad om fler slipper drabbas av detta märkliga system.”

Till slut lyckades hon få en ny biljett för ytterligare 8 000 kronor.

Nu svarar SAS. På Instagram skriver flygbolaget: ”Jag förstår verkligen din frustration och ber om ursäkt (…)”.

För Expressen utvecklar SAS:

– Ibland felar vi och då är vi tacksamma att få reda på det, så vi kan titta på det och förbättra, säger presskontakten Alexandra Lindgren-Kaoukji.

– Dels kan vi göra något åt den här individuella resan, men framför allt har vi fått upp ögonen för att vi har ett dåligt system. Det borde komma en varning som säger ”din resa saknar ett element”.

9 kommentarer

  1. Roffe: Måste man vara kändis för att få rätt?
  2. Fundersam: Undrar om SAS varit lika tillmötesgående om det varit en "vanlig" resenär utan ett känt namn?
  3. Traveling Bob: Vilken otur, men samtidigt hade det inte hänt om Jenny bokat på en traditionell resebyrå istället för att boka själv på nätet...
  4. Roffe: Boka på nätet kan kanske tyckas "smidigt" men när man vill ändra så kan det uppstå problem och detta vet endast de som har råkat ut för detta någon gång. Att prata med ett flygbolags "kundservice" i t.ex. Egypten är sällan givande. Som mycket annat; snålheten bedrar visheten!
  5. Ola: Jag bokade nyligen resa med SAS och fick inget av de tre kvitton gällande transaktionerna. Jag fick processa i en vecka för att få tag i alla tre kvitton. Kvitton ska väl erbjudas, inte behöva krävas. Bokar man sittplats tex och betalar för det så påstod kundservice att man inte ens kan skicka ut kvitton automatiskt. Snacka om dåligt system.
  6. Håkan: Försökte avboka resa på nätet då detta inte fungerade så provade jag att ringa ! Efter 1 timme och 40 minuter så gav jag upp och slapp tortyrmusiken !! Nästa gång skiter jag i att avboka så SAS slipper sälja min resa en gång till 😡😡
  7. Anonym: Problemet är inte att man köpa sin biljett själv online, utan att visa aktörer bara har dåliga processer.
  8. jonte: Håller helt med Roffe. Måste man va kändis för o få rätt??!!!! Det hade aldrig funkat för mej som liten privatperson trots att jag väger 103 kg. Och tack Jenny för att du uppmärksammade det här lurendrejeriet
  9. Jan: Jag o min fru kommer aldrig någonsin att flyga med SAS mera efter mycket dålig behandling av oss från detta flygbolag!!