Bakom appen ligger ett samarbete med ett privat teknikföretag som Tourism Authority of Thailand (TAT) anlitat. Initiativet har fått namnet Mu Thua Thai Pai Kub AI.
Appen, som ska lanseras innan året är slut, utgår från användarens födelsedatum och astrologiska tecken för att med hjälp av AI rekommendera personligt anpassade andliga och kulturellt viktiga tips. Bland förslagen kommer det bland annat finnas heliga platser, tempel, natursköna sevärdheter, lokala kulinariska höjdpunkter och traditionella hantverksmarknader.
Genom att inkludera en designtävling – i vilken elever från thailändska konstskolor kan tävla om att formge tarotkort – ämnar man förstärka lokal kultur samtidigt som en yngre målgrupp engageras. Den vinnande tarotdesignen kommer senare att bli en del av appens erbjudande.
Satsningen på Mu Thua Thai Pai Kub AI ingår TAT:s bredare strategi för att stärka det marknadssegment som döpts ”andlig ekonomi”. Inom strategin vill man nyttja Thailands rika arv och trossystem som ett unikt försäljningsargument (USP).
Att lyfta fokus från mer traditionell, andlig turism – och i stället kombinera det med modern teknik som ämnar nå yngre målgrupper – baseras på undersökningar som visar att Gen Z till stor del driver den ökade efterfrågan på trosbaserade upplevelser. De upptäcker andligt laddade produkter såsom kristaller och lyckoberlocker via sociala medier, och det finns ett växande segment av influencers som gör det trendigt att recensera sådant som astrologiappar och trosbaserade resor.