Annons:

Premium

First Camp jagar nya billigare pengar

Den Luxemburgbaserade campingkoncernen vill öka på sina lån med 400 miljoner kronor genom att lösa in utestående obligationer och emittera ett större belopp. Av: Leif Holmkvist.

”2023 gav ett litet hack i kurvan”

Stora dyra lån, hög goodwill (luft i balansräkningen), förluster, negativt kassaflöde och uppskjuten skatteskuld pressar den snabbväxande campingkoncernen.

– Vi är ett tillväxtbolag och har ägare som tror på vår strategi, säger vd Johan Söör.

I dag meddelar First Camp avsikten att återköpa utestående obligationer med rörlig ränta och löptid till sommaren 2026 till en kurs på 103,63 procent samt upplupen ränta. Det utestående beloppet är 1 850 000 000 kronor och räntesatsen STIBOR+7,25 procent, alltså kring 11 procent.

I ställer hoppas First Camp få bättre lånevillkor genom att emittera nya säkerställda obligationer för 2 250 000 000 kronor. Koncernen hade per årsskiftet räntebärande skulder på drygt två miljarder kronor och vill alltså öka på sin skuldbörda med ytterligare 400 miljoner kronor.

– De tidigare lånen togs 2022 i ett helt annat ränteläge, förklarar Johan Söör.

Johan Söör, vd på First Camp, foto: Viggo Cavling

Vad hoppas ni få för ränta på de nya lånen?

– Det vill jag inte spekulera i, men det lär ju visa sig inom en månad. Vi har haft flera möten med investerare och intresset är stort.

First Camp hade i fjol ett negativt finansnetto på 244 miljoner kronor, främst på grund av ökade lån och höjda räntor. Förlusten i fjol uppgick till 169 miljoner och ägarna skickade i december in 100 miljoner i aktieägartillskott. De ackumulerade tillskotten sedan starten för fem år sedan som finansierat expansionen är nu uppe i 850 miljoner kronor.

Huvudägaren Norvestor har dessutom garanterat 145 miljoner kronor för att möta säsongssvängningarna i likviditet. 70 procent av koncernens intäkter kommer i perioden juni – augusti.

First Camp har genom förvärven dragit på sig en goodwill på cirka en halv miljard kronor, men gjorde i fjol bara marginella avskrivningar. 2023 var ett dåligt år för First Camp:

– 2023 gav ett litet hack i kurvan med en regnig sommar och ett tufft ekonomiskt läger för hushållen. Men i år har vi sett en stabil ökning jämfört med fjolåret.

Är det kanske så att ni har vuxit för fort?

– Nej, att växa snabbt är vår strategi och strategiskt går marknaden mot kedjor. Vi har ungefär tio procent av den svenska marknaden. Om du ser på Frankrike, som är ett stort campingland, så har kedjorna där 60 procent av marknaden.

Så det blir fler förvärv?

– Ja, vi har en stabilitet i botten och det finns många spännande projekt. Det är ju för att kunna växa som ägarna sköt till 100 miljoner i vintras. Jag och 15 andra anställda som också är delägare var med och lastade in pengar.

Hur stor andel äger du?

– Haha, det vill jag inte gå ut med. Men Norvestor äger 95 procent.

På nytt jobb