När SAS upphör sina flygningar Sundsvall – Stockholm november och december, tar LYGG över för att säkerställa fortsatt flygförbindelse för regionen. Avgångar kommer att erbjudas måndag till fredag under den sju veckor långa perioden.
”Vi är otroligt glada att kunna hjälpa Sundsvallregionen att behålla sin flygförbindelse. Detta är kärnan i vad LYGG gör: när vi ser ett behov och efterfrågan, kan vi starta en rutt inom några veckor”, förklarar Roope Kekäläinen, VD för LYGG i ett pressmeddelande.
Läs också: LYGGs flygreseplattform vill bli räddaren i nöden för krisdrabbade regionala flygplatser
För regionen ses LYGG som en räddare. Sundsvall Timrå Airports VD, Frank Olofsson, har aldrig upplevt en sådan våg av respons under sina 14 år i branschen. ”Detta är en katastrof för hela regionens anslutningsmöjligheter. Vi är mycket tacksamma mot LYGG för att de kliver in. Nu är det upp till oss i regionen att visa den efterfrågan vi har.”
Flygningar genomförs endast med tillräckligt antal passagerare
LYGGs affärsmodell bygger på behovsbaserade direktflyg och att anpassa flygplanets storlek efter antalet passagerare. Det innebär att LYGG inte kommer att flyga tomma plan.
”Eftersom denna rutt är planerad att vara igång under en kort period, och vi planerar att använda samma storlek på flygplanet som tidigare trafikerat rutten, krävs ett starkt deltagande från det regionala näringslivet”, betonar Kekäläinen.
Den enda förändringen för resenärerna blir bokningsprocessen. ”Alla flyg finns nu i vårt onlinebokningsverktyg. Vi erbjuder early bird-pris fram till slutet av oktober. Nu är det upp till företagen att boka sina biljetter för att hålla rutten igång”, förklarar Kekäläinen.
Läs också: Nu börjar LYGG sin triangelrutt mellan Helsingfors, Linköping och Örebro
LYGG har fört diskussioner med flera företag i regionen och identifierat ett behov av ytterligare rutter. Särskilt Luleå, Göteborg och Köpenhamn har nämnts som potentiella destinationer utöver Stockholm.
”Vi är mycket intresserade av att hjälpa näringslivet i Sundsvallsregionen att få tillgång till sina önskade destinationer. Allt beror på den efterfrågan vi ser under dessa sju veckor samt SAS planer på att återvända till rutten. Vårt mål är att skapa anslutningar för regioner som de saknar, inte att konkurrera med flygbolag,” klargör Kekäläinen.