Annons:

Premium

ESS Group vinner tre internationella hotellpriser – “Galet glad och stolt“

För första gången prisas nu hela tre av ESS Groups hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels". Ystad Saltsjöbad, The Steam Hotel och Falkenberg Strandbad får utmärkelsen vilket gör ESS Group till den enda hotellfamilj med tre svenska destinationer på listan. Travel News bad Jonas Stenberg, VD ESS Group, att kommentera priserna.  - Galet glad och stolt över allas hårda arbete!

Grattis Jonas Stenberg, VD ESS Group. För första gången prisas nu hela tre av ESS Groups hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för ”The Worlds Best Hotels”. Hur känns det?

– Galet glad och stolt över allas hårda arbete! Eftersom det handlar om en utmärkelse som baserar sig på 575 000 gäster så är det ett pris för alla våra medarbetare . Vi har drömt och hoppats att någon gång komma med och nu äntligen. Att det sen blir tre stycken, ja wow!

Hur ska ni fira?

– Vi är rätt usla på firande och just idag har vi fokus på nya Hjortviken Country Club. Men jag vet att gänget på Ystad, Steam och Strandbaden kommer göra nåt bra med sina team.

Ystad Saltsjöbad, The Steam Hotel och Falkenberg Strandbad får utmärkelsen vilket gör ESS Group till den enda hotellfamilj med tre svenska destinationer på listan. Varför har era hotell blivit så framgångsrika?

– Arbete över tid och att de alla har ett stort eget ansvar för sina varumärken, sin relation till sina gäster och deras upplevelse. Att vi gillar detaljer i alla dess former, att vi fortsätter investera pengarna vi tjänar, att vi varje dag lyssnar på våra gäster och att medarbetare känner att de går till en rolig arbetsplats.

“Sova är ju inte världens roligaste grej så tänk mindre på rummen och mer på allt annat”

Ni bygger inte hotell utan destinationer, vad krävs för att ett hotell ska bli en destination?

– Grunden är att man inte bygger det som ett vanligt hotell. När du säger ordet destination måste du tänka på vad gäster vill uppleva. Sova är ju inte världens roligaste grej så tänk mindre på rummen och mer på allt annat. Sen kan alla bygga rätt men om man inte lyckas skapa en kultur där medarbetaren verkligen vill se gästen och göra allt det där extra så blir det noll och inget av det.

Ge oss andra som kämpar med värdskap ett tips.

– Var glad och säg hej.

Många internationella läsare som röstat. Hur lockar man dessa till ett kallt, blåsigt land i utkanten av Europa?

– Prata inte om landet eller staden utan visa vad din destination kan erbjuda och hur din upplevelse kommer te sig för gästen. Det och ett datadrivet förhållningssätt till marknad och kommunikation.

Snart kommer en tunnel mellan Danmark och Tyskland, hur kommer det att påverka era hotell?

– Den är vi glada för! Fantastisk påverkan hoppas vi, inte minst för Marienlyst och kommande Rox Resort i Köge.

Snart öppnar Maryhill Estate utanför Landskrona i Skåne med premiär den 18:e november. Intresset tycks hysteriskt, varför är det så?

– Det är roligt om det känns så! Platsen för gamla Örenäs slott är nåt av det vackraste jag sett och jag tror att det kanske är så enkelt att när vi visar hur det är, känns och ser ut så gillar våra gäster det lika mycket som vi. Vi har under snart tre års tid lagt ner vår själ (och alla pengar vi har) i Maryhill Estate, att vi lyckats få gästerna att förstå att vi försöker bygga något som blir unikt i Sverige. 

Reseindustrins största utmaning? 

– Den vänstra hjärnhalvan.

Namn: Jonas Stenberg

Titel: VD och grundare ESS Group

Familj: Fru, två goa söner och en hund

Bor: Hovås

Senaste resa: Adele i Munchen

Favoritnyckeltal: Dricks

Favorithotell: Faena Hotel Miami Beach

Favoritfärjebolag: Destination Gotland

Favoritkryssningsbolag: Hurtigruten

Favoritreseapp: YR.no

Flygbolag som jag åker helst med: Emirates

Favoritdestination: Köge

Min drömresa: Vancouver Canucks

Detta vet vi inte om dig: Ungdomshockeytränare och har det senaste halvåret spenderat sju helger på madrass i skolsal.

På nytt jobb