Annons:

Premium

Säker men tråkig vinstmaskin

Skistar är en stadig vinstmaskin. Årets bokslut är som en lite större kopia på fjolåret. Men sommarsatsningen tycks ha gått i stå. Av: Leif Holmkvist.

”Skistar blir, tyvärr, en av klimatkrisens vinnare”

Ökade intäkter, ökade kostnader. Lite större vinst, lite högre utdelning. Man får leta längre i årsbokslutet som bryts per den 1 september för att haja till över något.

Om man har monopol på de bästa svenska och några bra norska skidorter och kan skala fram var sjätte krona som ren vinst är det klokt att sitta lugnt i liften. Aktien är ett bra köp, men inget för den som vill ha lite spänning för pengarna.

Walter Wallberg ny ambassadör för SkiStar och EQPE.

Vintern var snäll mot Skistar: god snötillgång i fjällen, urusel i Alperna samt en klen krona som lockade plattländare, alltså danskar, nordtyskar, holländare och finländare.

Hur det blir med snön i vinter vet inte ens SMHI, men räntorna faller och om kunderna får mer i plånboken kan de tugga i sig Skistars ständigt höjda priser. Även om kronan stärks är Alperna ett dyrt alternativ för oss som får lön i skräpvaluta.

Skistar försöker naturligtvis bredda affären och förlänga säsongen. Ett klokt val var att ge upp Alperna och sälja i Sankt Johann. I mitten av mars stannade jag där och fikade, satt ute och njöt av alla alpkrokus i den stängda underbacken. Då låg snön meterdjup på Hundfjället. Skistar blir, tyvärr, en av klimatkrisens vinnare.

Mountain Coaster, SkiStar Hammarbybacken

Men även den svenska sommaren blir längre och det vill Skistar gärna utnyttja. Även om bolaget är personalintensivt ligger en hel del kapital i träda mer än halva året. Under pandemin försökte Skistar hänga på hemestertrenden och satsade stort på året-runt-verksamheter.

Det verkar ha gått trögare än väntat. Sommargästerna hyrde cyklar, men fixade eget boende, konstateras i förvaltningsberättelsen. I Norge köpte Skistar förra hösten Trysilsguidene, som ordnar cykling i terrängen och forsränning, vilket ökade lönekostnaderna. Vd Stefan Sjöstrand konstaterar att sommarturism kräver en annan slags marknadsföring än den invanda och att den är relativt sett dyr.

Siffrorna behöver vd inte skämmas för: intäkter på 4,7 miljarder kronor på helåret och ett rörelseresultat på 740 miljoner. Kassaflödet ökade rejält till en dryg miljard och nettoskulden bantades till knappt 1,9 miljarder. Utdelningen höjs med måttliga 20 öre till 2:80 kronor. Det kostar 219 miljoner, knappt halva vinsten på sista raden.

På nytt jobb